Av dem som inte överklagar anger 48 procent att det tar för mycket tid och resurser i anspråk och 32 procent avstår av rädsla att behandlas negativt i kommande upphandlingar.
Att delta i offentlig upphandling är en tidskrävande och därmed kostsam process. Det finns en risk att konkurrensen vid upphandlingar begränsas av att endast relativt stora företag har möjligheter att delta. Lagen om offentlig upphandling måste därför förenklas så att fler aktörer kan och vill vara med och tävla om de offentliga uppdragen. Värderingarna måste utgå från affärsmässiga kriterier.
Det är beklagligt att så många är rädda för repressalier om de överklagar en upphandling. Det överensstämmer inte med vår uppfattning om objektiv bedömning och att alla ska behandlas lika utifrån lagen. Finns uppfattningen att felaktigheter begåtts torde såväl upphandlaren som de skadelidande ha fördelar av att det prövas. En sådan process är en effektiv prövning av upphandlingens funktionssätt och bidrar till en förbättrad tillämpning.
Det behövs en öppnare dialog mellan upphandlande aktörer och leverantörer om processen i sig och de generella strategier och policys som ligger till grund för beslut om uppdragen. De kommunala upphandlingarna måste kommuniceras flitigare med ortens små företag för att stimulera fler att delta i upphandlingarna.
Det är positivt för såväl kommunerna som de lokala företagen, all den stund som upphandlingen syftar till en kostnadseffektiv användning av skattebetalarnas pengar.
Regeringen bör titta på vad som kan göras för att minska rädslan av att en överklagan kan komma att riskera framtida affärer med upphandlaren. En lösning kan vara att låta branschorganisationer föra små företags talan vid överklagningar.
Johnny Rönnfjord,
Regionchef Företagarna
Rädsla stoppar överklaganden
I Högsby överklagas en kommunal upphandling, det tillhör inte vanligheterna. En panelundersökning som Företagarna genomfört visar att endast ett fåtal överklagar en upphandling även om man uppfattar att den är felaktig.Av de illfrågade företagen deltar 38 procent av företagen i upphandlingar. Endast 28 procent överklagar även om de uppfattar att grund finns för en överklagan.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.