Skillnaden på sittande och föregående regering är stor. Medan Alliansregeringen jobbade och planerade för att bygga ut infrastruktur såsom vägar, järnvägar, flygplatser och ökad sjöfart så ägnar sig nu den nya regeringen istället åt att lägga ner fungerande infrastruktur.
Socialdemokraterna lovade under valrörelsen att Bromma flygplats inte ska läggas ned då flygplatsen är avgörande för snabb och smidig arbetspendling samt tjänsteresor från bland annat Malmö, Trollhättan, Växjö och Visby till Sundsvall, Kalmar, Östersund och Umeå. Dock hann knappt det nya styret i Stockholms stad - sossarna, miljövänstern och F! -flytta in förrän beskedet kom att Bromma flygplats stängs 2022. Detta trots att Arlanda redan idag är fullbelagt och trots att snabbjärnvägen via Skavsta flygplats tidigast står klar 2030. Utöver nedläggningen av den fungerande infrastrukturen på Bromma finns inga planer på att utöka verksamheten vid Arlanda.
Nästa stopp är förhalningen av Förbifart Stockholm, som tvingar vägtransporter att fortsätta köra igenom Stockholm istället för runt staden vilket innebär en förlust av både pengar och tillväxt. Besluten skapar förvirring, först minskas flygtrafik in i staden vilket påverkar hela landet negativt, medan förhalningen av förbifarten gör att fordonstrafiken ökar in i staden. Hur tänkte man här, stoppa kollektivt resande med flyg men gärna mer fordonstrafik genom Stockholms stad?
Ytterligare ett slag mot tillväxten är de nya skatterna på kärnkraft. Trots metallaren Stefan Löfvens bedyranden att kärnkraften måste finnas kvar, inte minst för att säkra energitillgången till basindustrin, så tog det inte många möten med miljövänstern förrän besked kom om högre avgifter för kärnkraften samt att flera reaktorer ska stängas under mandatperioden. Detta kommer att slå mot våra basindustrier och våra svenska jobb samt kommer höja elpriserna både för industrin och hushållen.
Men inte nog med det, en ny lastbilskatt på drygt 4 miljarder kronor år planeras och nya bränsleskatter är på väg trots att Sverige redan idag har de dyraste skatterna på drivmedel. Här i Sverige är vi beroende av fungerande lastbilstrafik för att klara våra transporter. De nya, extra, kostnaderna och ökade avgifterna kommer att försämra konkurrenskraften och äventyra jobben. Istället behöver vi, som i Finland, godkänna tyngre och längre lastbilar eftersom det är både miljövänligare, stärker vår konkurrenskraft samt ger jobb och tillväxt i hela Sverige.
Sverige är ett stort och glest land där vi är beroende av fungerande vägar, flygplatser, båttrafik och järnvägar så att företagen runt hela landet ska kunna växa och skapa fler jobb. Istället för att bygga ut vår infrastruktur ägnar sig den nya (S)-styrda regeringen åt att stoppa utbyggnad och att stänga ner fungerande flygplatser. Dessutom förbereder man omfattande skatter på lastbilstransporter, flygresor, bränsle och kärnkraft vilket kommer försämra vår konkurrenskraft och äventyra många svenska jobb.
Mindre än två månader har gått sedan Socialdemokraterna intog Rosenbad, men deras korta regeringsperiod kännetecknas redan av en rad löftessvek mot väljarna. Sverige har inte råd med en socialdemokratisk regering som äventyrar svenska jobb!
Sten Bergheden (M)
Riksdagsledamot i trafikutskottet
Regeringen nedrustar fungerande infrastruktur
Efter bara två månader vid makten har Socialdemokraterna och deras stödtrupper i miljövänstern lyckats skapa oro i både stad och land. Deras korta regeringsperiod kännetecknas redan av en rad löftessvek mot väljarna.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.