Enligt Trafikverkets nationella plan från i juni kommer järnvägen fortsätta att försämras. Efter sju år med borgerlig regering har järnvägen fortfarande det värsta framför sig. Inom underhållssektorn har 735 personer varslats om uppsägning samtidigt som Riksrevisionen pekar på att de "urspårningsfarliga felen" ökat med 180 procent de senaste åren. Den försämrade järnvägstrafiken drabbar främst de företag som är beroende av järnvägen för sin export och alla de hundratusentals människor som är beroende av järnvägen för att komma till jobbet. Eftersatt underhåll och bristande nyinvesteringar under en längre tid har gjort att driftsäkerheten och punktligheten försämrats kraftigt. Det är tydligt att avregleringen av järnvägsmarknaden inte har fungerat.
Infrastrukturministern deklarerade nyligen att regeringen tänker snabbutreda en utökning av södra stambanan. Det är bra och nödvändigt. Men regeringen har under sina sju år vid makten prioriterat skattesänkningar samtidigt som inställda och försenade avgångar har blivit en del av vardagen för alla de människor som pendlar. För att klara av dagens utmaningar och möta framtidens behov av transporter krävs betydligt mer.
Det vet vi socialdemokrater. Därför lägger vi 46 miljarder mer än regeringen för investeringar i infrastruktur under planperioden. För att få tågen att gå i tid vill vi socialdemokrater genomföra en storsatsning på järnvägsunderhåll under 2014. Vi anslår 686 miljoner kronor i vårt budgetförslag till detta. Det innebär att förbättringar av järnvägen kan tidigareläggas för att få tågen att gå i tid. Det handlar om att öka takten på att byta ut kontaktledningar och räls. Därmed skulle järnvägssystemet åter kunna fungera för den kapacitet det en gång designades för. Med tanke på att Sverige har omkring åtta procents arbetslöshet är detta också en åtgärd för att få fler i arbete.
Infrastrukturprojekt, som Ostlänken, är även bra strukturella projekt. Vi ger bättre förutsättningar för industri och underlättar transporter samtidigt som många nya arbetstillfällen skapas. När vi nu har en väldigt hög arbetslöshet är satsningar på infrastruktur en bra injektion till tillväxten i vår region.
När regeringen väljer att sänka skatten så väljer vi socialdemokrater istället att satsa på sådant som bygger Sverige starkt för framtiden. Att hela landet kan hålla ihop och fungera är grundläggande. Att få tågen att fungera är därför en viktig investering för framtiden. Därför är vi framtidspartiet i svensk politik.
Lena Micko, ordförande Socialdemokraterna
Östergötland
Anna-Lena Sörenson,
riksdagsledamot
Socialdemokraterna - Framtidspartiet
Regeringen spårar ur
Två tåg har på kort tid spårat ur i Stockholm. Det har fått stora konsekvenser för bland annat de östgötar som är beroende av en fungerande pendling. Järnvägsnätet är i stort behov av underhåll. Det är tydligt att vi måste laga befintliga spår och bygga nya innan tågen börjar spåra ur även här i Östergötland.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.