Rena cirkusen runt rekordarvodena i Kinda

Kommunledningens i Kinda viktigaste fråga under 2013 tycks vara att öka politikerersättningarna till sig själva. I det arbetet saknas inte energi och tidsåtgången är betydande.

Från läsekretsen2013-08-22 06:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kinda kommun har sedan 2006 mycket väl genomarbetade arvodesregler, där grundbeloppet för ordförande i nämnder och styrelse är 70 procent av riksdagsledamots arvode. Beloppet ökar varje år.

Som enda ärende diskuterade kommunstyrelsen den 11 februari 2013 från kl 0900 till kl 1730 arvodering för socialnämndens tillika barn- och utbildningsnämndens ordförande.

Kommunstyrelsens förslag till kommunfullmäktige var att ordföranden för dessa två nämnder skulle ersättas med 50 procent av en heltid för vardera nämnden, vilket skulle ge ordföranden ett årsarvode på en halv miljon kronor. Enligt Kindas nu gällande reglemente ska ordföranden för dessa två nämnder ersättas med 26 procent av en heltid för vardera nämnden. I kronor motsvarar det 250 000 för båda nämnderna.

I kommunfullmäktige den 28 februari 2013 fördes en livlig diskussion om politikerersättningarnas storlek. Ordföranden för de båda nämnderna menade i debatten att det inte gick att sköta de båda ordförandeuppdragen med mindre än en heltid. Han krävde alltså dubbelt upp...

En så hög procentsats för en socialnämnds- och utbildnings-nämndsordförande är troligen befolkningsmässigt lilla Kinda ensamt om i hela landet. Kommunfullmäktige återremitterade ärendet till kommunstyrelsen med tillägget att se över omfattningen av uppdragen i ett omvärldsperspektiv. Alltså en bakläxa för kommunstyrelsen.

Den 10 juni sammanträdde kommunstyrelsen på Storgården kl 1700 - 1730 med ett enda ärende på dagordningen, nämligen arvodering av hel- och deltidsarvoderade förtroendevalda. Utan omvärldsperspektiv beslutade kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige att besluta att kommunstyrelsen själv skulle få besluta hur stort årsarvodet ska vara för varje enskild ledamot.

Att kommunstyrelsen beslutar om egna arvoden tillåter inte kommunallagen, så kommunfullmäktige tog bort ärendet från sin dagordning den 17 juni. Alltså en bakläxa igen för kommunstyrelsen i arvodesfrågan.

Kommunens revisorer riktade i en fem sidor lång promemoria allvarliga anmärkningar mot ordföranden för socialnämnden och barn- och utbildningsnämnden för att han har tagit ut ersättningar som han inte är berättigad till. Med anledning av anmärkningarna föreslog revisorerna att kommunstyrelsen ges uppdraget att skyndsamt tydliggöra "vilka arbetsuppgifter som ska ingå i rollen som ordförande" och vilka arbetsuppgifter som berättigar till ersättningar. Därefter rekommenderas kommunstyrelsen att "föreslå erforderliga åtgärder för fullmäktiges ställningstagande". Kommunfullmäktige beslutade enligt revisorernas förslag.

Vad gör då kommunledningen? Jo, återigen utan någon omvärldsanalys föreslår kommunledningen en rejäl ökning av ersättningen till sig själva...

I ett förslag till kommunstyrelsen den 12 augusti föreslås bl a att ordföranden för socialnämnden och barn- och ungdomsnämnden ska erhålla 35 procent av en heltid för vardera nämnden beräknat på 100 procent av en riksdagsledamots arvode.

Alltså inte på 70 procent som är gällande reglemente. Det motsvaras återigen av en halv miljon kronor i ersättning för ordföranden för de två nämnderna.

Det här förslaget kom inte längre än till kommunstyrelsen. Det blev ännu en gång återremiss, alltså en bakläxa för kommunledningen. Återstår att se vad nästa förslag blir.

Revisorerna har riktat anmärkningar mot hur en ordförande har tillämpat gällande regler. Kommunstyrelsens uppgift är att tala om vad som gäller för den ordföranden - inte att öka politikerersättningarna.

Kinda kommun har ingen budget för politikerersättningar, utan ersättningarna belastar varje nämnd. Ju mera pengar som går till politikerersättningar, desto mindre blir det till verksamheten.

Palatsrevolutionärerna från december 2012 visar med sitt agerande att man sätter egna intressen framför kommunens.

Anette Reuterhagen

Läs mer om