Resfebern är här - men inte vår medvetenhet

Med sommaren kommer också årets mest frekventa flygmånader; vi flyger mer än någonsin förr. Det som saknas är dock vår medvetenhet om våra egna rättigheter ifall att något skulle gå fel under vår flygresa.
Anledningen till att vi vet så lite om vad vi har rätt till har att göra med flygbolagen. De behöver bli bättre på att informera sina resenärer om vilken ersättning de har rätt till vid skedet av försenade eller inställda flyg. Men informationen uteblir och erkännandet av EG-reglerna om kompensation syns inte till.

Från läsekretsen2014-06-26 07:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inte heller handlar det om att flygbolagen själva inte är informerade. Flygbolagen är nämligen väl medvetna om reglerna, men de tjänar på att vi inte är det. 2013 reste cirka 9 miljoner till och från svenska flygplatser under sommarmånaderna enligt Transportstyrelsen. 180 000 av dessa kommer att drabbas av försenade eller inställda flyg - utan att få information om vilken ersättning de har rätt till. Vi förlorar pengar medan flygbolagen står opåverkade.

Saken är nämligen den att flygbolagen inte tar sitt fulla ansvar att informera oss om att vi har rätt att ansöka om ersättning. Istället förväntas vi själva vandra till gaten och fråga, eller ta reda på det hemifrån. Men om det inte finns någon tydlig information om att denna rätt finns, hur ska vi då kunna ta på oss ansvaret?

På grund av detta är det viktigt att vi systematiskt ökar vår och andra resenärers medvetenhet om gällande regler. Vi behöver återta kontrollen och informera varandra om att vi har rätt till mer. Vi behöver inse att en rabattkupong är långt ifrån vad vi har rätt till när bolagen misslyckas med att leverera det vi har betalat för.

Ersättningen kan ligga på allt mellan 1100 kr till 5200 kr. Det som spelar roll är avståndet på flygresan och hur försenat flyget är. Dessa rättigheter finns att tillgå under EU-förordning 261 från 2004 och gäller alla flygningar till Island, Norge, Schweiz och inom EU - vare sig det är ett resemål inom EU, eller om flyget bara lyfter från eller anländer till en flygplats inom EU.

Speciellt är det lågprisflyg som döljer informationen för sina kunder. En kortsiktig lösning vore därför att välja sina flygbolag med större omsorg, och en långsiktig lösning att ställa högre krav på flygbolagen i stort sett. Vi behöver öka vår medvetenhet tillsammans och ställa högre krav på flygbolagen när det krisar. Vi ska tryggt kunna beställa en resa och veta att flygbolagen inte bara tar sitt ansvar utan också att vi med trygghet kan veta att vi inte kommer att riskera att förlora tusentals kronor på vår resa. Vi behöver ställa högre krav på trygga resor - även när det inte går som det ska.

Låt inte flygbolagen fortsätta dra dig bakom ljuset. Du förtjänar mer valuta för dina pengar - du förtjänar att kunna slappna av på din semester. Precis som alla andra.

Thomas Lööw

Läs mer om