Trängselskatten i Stockholm och skatten på trafikförsäkringspremier genomförs för att påverka beteendet i trafiken. Med tanke på att biltrafikanterna redan betalar 70 miljarder kronor i skatt, mer än fyra gånger så mycket som återinvesteras i vägbyggen och underhåll, finns ingen anledning att öka denna skattebelastning ytterligare. För att inte så ska ske bör en skattemässig neutralisering genom sänkt fordonsskatt ske snarast.
Skattehöjningarna på bilismen är även tänkta att finansiera skattesänkningar på andra politikområden. Men det är bättre att minska utgifterna än att ytterligare öka skattebelastningen på Sveriges bilister. Möjliga sparförslag är inte svåra att finna med tanke på att de 3,7 miljarder som skattehöjningarna drar in till statskassan motsvarar fyra promille av statsbudgetens utgifter.
Nils Bohlin
Skattebetalarnas Förening
Sänk fordonsskatten
De skattehöjningar på bilismen som införs den 1 juli bör neutraliseras genom en sänkning av fordonsskatten.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.