Sänk till 40 km i timmen överallt

Varför är inte Vimmerby kommunstyrelse (KS) konsekvent? Varför handläggs samhällsbyggnadsavdelningens ärenden ineffektivt?

Från läsekretsen2015-02-18 08:27
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Låt oss titta på två ärenden, nummer 3 och 13, som ska upp på kommunfullmäktige den 23 februari 2015.

Vi börjar med ärende 13. Samhällsbyggnadsavdelningen har utrett lämpliga hastighetsgränser i Vimmerby tätort. Konsulten har lämnat sin rapport. Konsulten föreslår att bostadsområden ska skyltas som 30 kilometer i timmen. Anledningen är att oskyddade trafikanter färdas tillsammans med motordrivna fordon.

Samhällsbyggnadsavdelningen meddelar att eftersom bilisterna i Vimmerby "har låg acceptans för 30 km/h", föreslår de istället att bostadsområdena i tätorten skall få 40 km/h.

Nu över till ärende 3 som berör mitt medborgarförslag om hastighetsbegränsande åtgärder på Skvalmon i Storebro. "För att skydda barn och djur samt förbättra trivseln för de boende." Jag föreslog i juli 2013, att hastigheten i bostadsområdet ska vara 30 km/h. Att efterlevnaden av hastigheten kan förbättras med hjälp av sandfyllda brandslangar. En billig och enkel lösning.

Åtgärden är vald då den lämpar sig för funktionsnedsatta, utryckningsfordon och framförallt lastbilstransporter, som pelletsleveranser, Post och DHL.

Under två lugna aprilveckor 2014 skedde en mätning på Tjänstemannagatan i Storebro. Resultatet blev att av 1257 passager körde var femte fordon fortare än 40 km/h. Med hänvisning till detta föreslår nämnd och KS att avslå begäran om hastighetsändringen från 50 till 30 km/h. Motiveringen är att bilisterna "själva bör förstå att Skvalmon är ett villaområde vilket innebär att lägre hastighet än 50 km/h bör hållas". Mätningen visar dessutom att hastigheter upp till 60 km/h förkommit i korsningen Tjänstemannagatan/Hagagatan.

Varför anser KS att bostadsområden i Vimmerby tätort ska ha hastighetsbegränsningen 40 km/h medan kransorter som Storebro ska ha 50 km/h?

Dessutom när flera kransorter och även andra medborgare på Skvalmon tagit upp problemen med höga hastigheter. Istället föreslår KS att kransorterna ska ha blomlådor. Ska varje medborgare sända in ett eget förslag för sin egen gata?

Jag anser att det mest ekonomiska och effektiva skulle vara att se till helheten en gång för alla och ta rätt beslut från början. Det vill säga besluta att alla bostadsområden i Vimmerby kommun ska anpassas enligt det nya tankesättet 40 km/h. För kommunen ska väl inte ta in en ny konsult för att sedan, återigen, föreslå en egen lösning?

Räcker inte döda husdjur och trafikskadat vilt på en gata i Storebro? Krävs det att människor ska skadas allvarligt?

Mari Sellin,
upphör aldrig att förvånas

Läs mer om