Genom denna förstärkning rent ekonomiskt så skapas det möjligheter för ett bredare utbud och ett mer integrerat arbete med kultur för en åldersgrupp som ofta efterfrågar mer aktiviteter med kulturella inslag än vad skolan har resurser att genomföra. Denna satsning kommer förhoppningsvis att ge ett djupare resultat då skapandet och konstnärlig verksamhet berikar och förstärker det pedagogiska uppdraget. Att ge elevernas möjligheter att få utlopp för sin initiativförmåga inom sektorer som går lite utanför ramarna får positiva effekter på ett flertal områden.
Konkret så innebär satsningen skapande skola att skolorna får ökade möjligheter till inköp av professionell kulturverksamhet, till åtgärder som stimulerar elevernas eget skapande och inte minst till insatser som bygger hållfasta broar mellan skolan och kulturlivet.
De 55 miljoner som regeringen anvisar i detta stimulansbidrag, som gäller såväl offentliga som fristående skolor, är en signal som indikerar på hur viktigt det är att den vanliga skolundervisningen ges en ytterligare dimension. Att bryta mönster och ge skolan pluralism och nyansrikedom kommer att ge resultat i framtiden. Inte minst ser vi positiva effekter av denna typ av satsning i Norge.
Det kan inte nog understrykas vilken kraft det finns i kulturen som verktyg i skolans vardagliga arbete. Alltför många gånger har det, när det inträffat någon form av satsning, varit projekt av tillfällig typ som ploppat upp och försvunnit. Nu skapas det möjligheter för att kulturen på allvar skall bli en integrerad del i skolans vardag. En långsiktig satsning för eleverna och för framtiden.
Jag hoppas att kommuner och skolor tar vara på dessa möjligheter.
Eva Bengtson Skogsberg
riksdagsledamot (m)
Satsning på mer kultur i skolan
Höstbudgeten innehöll glädjande besked för alla som under en lång tid har strävat efter fler och mer kvalitetsinriktade kultursatsningar inom skolan. Den moderatledda regeringen satsar cirka 175 kronor på elev och år på en skapande skola som riktar sig till årskurs 7-9.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.