I jakten på effektivitet och fördelar gentemot andra kommuner är en effektiv hantering av företagsärenden något av det viktigaste. Ljunghälls behov har varit känt länge. Det svar som kommunalrådet ger i tisdagens Vimmerby Tidning, att det inte är kommunens stol utan vägverkets och regionförbundets, är inte ett svar som duger från en modern, effektiv kommunal adminstration.
Det fick man förr; då fick man knacka på den ena dörren efter den andra där det satt pösiga tjänstemän, den ena mer prestigefylld än den andra, och hävdade sina revir genom att peka på andra stolar än sin egen. Strukturfrågor för näringslivet är alltid en fråga för det allmänna.
Regionförbundet och Vägverket är inte kommuninvånarnas bundsförvanter i första hand, men kommunen och dess politiker är och ska vara det. Det handlar om att lyfta frågan till en operativ nivå. Det är precis så som man säger på Ljunghälls; vill man så kan man!
Kommunen borde gå tillbaka till sin Arla-organisation och se till att den heltid fokuserar på att lösa vägfrågan för Ljunghälls. Man behöver inte titta historiskt på vad Ljunghälls betytt för kommunens tillväxt och välfärd, det räcker med att titta framåt för att förstå hur viktigt företaget är. Rädslan för att alla industrijobb ska förflyttas till forna öststaterna och andra lågkostnadsländer är överdriven.
Vi kommer att leva på industrijobb i det här landet ytterligare minst en generation, om än kanske mer småskaliga, och Ljunghälls är näringslivets stora draglok i kommunen. Ljunghälls har en unik kvalitetsposition som underleverantör; prisad, konkurrenskraftig och uthållig. När de vill ha fokus på en strukturell fråga borde Vimmerby kommun genast ta initiativ och agera dagligen.
Tänk er att Lunghälls inte fanns; vilka resurser hade kommunen satt till om Ljunghälls stått vid kommungränsen och sagt att man ska bygga en industri med 600 arbetstillfällen och under en period av minst en mansgeneration investera hundratals miljoner?
Hade kommunen hänskjutit frågan till Vägverket och Regionförbundet?
Regionförbundet borde också kunna inrymma industriella, strukturella frågor i sin framtidsbild, och inte bara upplevelsesektorn.
Jag är säker på att Vimmerby kommun har agerat i frågan, men sannolikt inte med intensitet och med fokus på att lösa frågan till ett visst datum, vilket en arbetsgrupp skulle kunna göra.
För att skapa administrativa resurser till att intensivt och dagligen agera för Ljunghälls behov av en ny väg, och för att jobba mot en lösning till ett bestämt datum då vägen ska vara klar, kan man kanske bordlägga frågor om vilken kommunal verksamhet som ska vara i Rådhuset. Jag tror att sådana signaler uppfattas positivt.
Micael Glennfalk
Vimmerby
Sätt igång kommunens etableringsgrupp och ordna vägen till Ljunghälls
Vimmerby kommuns näringslivsenhet byggde upp en utmärkt organisation i samband med Arla-etableringen. För första gången i historien, vad jag minns, så arbetade kommunens facknämnder/kontor tillsammans för att lösa etableringsproblem för Arla, under Christer Johanssons ledning. Det framgångsrika arbetssättet borde permanentas.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.