Semestern, rätt tid att vara extra vaksam

För företagare finns det i semestertider anledning till att vara extra vaksam. Vikarier i receptionen, mindre bemanning på ekonomiavdelningen och kanske lite lägre vaksamhet skapar möjligheter för kriminella att begå brott mot företag genom så kallade fakturabedrägerier (bluffakturor). När företagarna tar semester är de kriminella aktörerna bakom bluffakturorna som mest aktiva.

Från läsekretsen2013-08-01 07:18
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett fakturabedrägeri på 10 000 kronor kan vara förödande för ett litet företag. Ändå har frågan fått begränsad uppmärksamhet då skadeverkan är begränsad i större företag. Omfattningen är stor och verksamheten omsätter ca 1,2 miljarder kronor. Tidigare har systematiken i denna brottslighet riktad mot företag inte gjorts synlig. Det är organiserad brottslighet - inte sällan med kopplingar till annan grov brottslighet.

För att motverka bedrägerier finns det flera viktiga samarbeten. Bedrägeriguiden lanserades nyligen där Företagarna, Svensk Handel, Polisen och stiftelsen .se gemensamt ger konkreta tips mot bedrägerier på nätet. Inför sommaren trappar vi nu upp flödet för att förbättra informationen till företagare om hur man skyddar sig mot bluffakturor.

Drabbade företagare står ofta inför en lång juridisk process. En process som i värsta fall kan sluta med oviss och kostsam domstolsprocess eller med betalningsanmärkning som kan skapa problem gentemot banker eller andra affärsrelationer.

För många företagare väljer att betala, då fakturan ofta är betydligt mindre kostsam än arbetet med att slippa den.

Ett snabbt och konsekvent agerande från myndigheternas sida för att utreda och beivra brott är grundläggande för att nå resultat. Företag själva kan göra mycket för att minska risken att bli utsatt genom att säkra rutiner för beställningar och betalning. Även i små företag bör man ha rutiner för hur företaget ska hantera inkommande samtal för att försvåra för bedragaren, inte minst under sommarmånaderna då det ofta finns oerfaren personal i företaget. Man kan också eftersträva att ha tydliga checklistor eller rutiner för attestering och kanske en lista på godkända gironummer för att förebygga felaktiga betalningar.

Mer kunskap, tydliga rutiner och en vana att polisanmäla hos företagen underlättar ett systematiskt brottsbekämpande arbete från myndigheternas sida och försvårar förfakturabedragarna att verka. Under lång tid har brottslighet riktad mot företag negligerats, med låg risk för upptäckt och låga straffsatser.

Men brott mot företag är ett hot inte bara mot företagarna, utan mot företagens förmåga att växa, anställa och skapa intäkter.

När fyra av fem nytillkomna arbetstillfällen kommer just i småföretagen är det viktigt att allt som kan göras för att underlätta vardagen för dessa görs.

Att bekämpa dessa brott är ett gemensamt intresse för hela samhället och det är hög tid att skärpa insatserna.

Thomas Mattsson
Regionchef Företagarna

Läs mer om