Hursomhelst, vi slår upp däck och börjar ringa på numren i Söderköping, inga svar. Fortsätter med Norrköping, ringer cirka 20 nummer och en enda svarar, RH?s meck och däck.
Han kan dock inte hjälpa oss då han befinner sig på semester, men föreslår en bildemontering.
Tack, för att du försökte hjälpa oss. Dessvärre svarade inte heller de.
De övriga stora företagen hade inte ens en svarare som talade om, om de har stängt eller semester?
Vi ringde ju flera gånger då vi trodde att de till slut skulle få tid att svara.
Alla samtal var mellan 12.45 och 13.15, en helt vanlig lördag.
Vi bytte sida till bärgning. Assistance-kåren gav oss tre mobilnummer - ingen av dem kunde hjälpa oss. Ringde Assistance Centrum som gav oss ett telefonnummer att ringa, det gick till samma kille som hade ett av mobilnumren ovan.
Slutligen fick vi svar, efter att ha sett en liten rad, Akut auto assistance, i katalogen.
Äntligen någon som intresserade sig, Peter svarade och skickade en Falck bärgningsbil.
Bilen bärgades och kördes till Norrköping där vi fick köpa ett begagnat däck som de tillslut lyckades få i ordning.
Fyra timmar senare och några tusenlappar fattigare var vi äntligen på väg.
Tro det eller ej, strax innan Västervik i hög hastighet, trasar det begagnade däcket sönder.
Vi ringer tillbaks till företaget, nu svarar Marie som skickar oss kollegorna från Västervik.
Dessa gör nu en fantastisk insats.
Morgan som kommer med Falck bärgningsbil ringer alla tänkbara, letar på skroten och ger aldrig upp.
Det är inget roligt ställe vi står på, när de tagit loss däcket och pallat upp bilen, står en av oss kvar med fem barn längs med vägen som är en 90-sträcka.
Själv åker jag med till Västervik i följebilen.
De har till slut hittat Stellan på Gummicentralen som förundrat tittar på vårt begagnade däck à 700 kronor som uppenbarligen inte monterats korrekt.
Han tar fram ett begagnat däck som han monterar på vår fälg, kontrollerar noggrant att det inte läcker och 10 minuter senare är vi klara.
Detta gjorde han 20.30 på lördags-kvällen.
Han tyckte dessutom att vi redan haft våra bekymmer, och skickade iväg oss utan att ta betalt.
Morgan och hans team körde tillbaks mig till familjen, de satte tillbaks däcket och såg till att vi kom ut på den hårt trafikerade vägen. Åtta timmar för sent, strax före midnatt kom vi fram till den hyrda stugan.
Morgan ringde och kollade att vi kommit fram ordentligt.
Vill med dessa rader tacka alla som hjälpte oss. Ett extra stort tack till Stellan och Morgan med team.
Slutligen en stilla undran, vad gör man i Sverige, idag om man får punktering mitt i natten?
Seat Alhambra
Semesterresa med bekymmer
Körde in på macken i Söderköping strax före 12 en lördag i juli med den lånade semester-bilen. Upptäcker efter tankning en rejäl punktering och inser att vi reser utan reservdäck.In i butiken, vi får gula sidorna till hjälp! Tänk vad bra det blivit med åren - macken med varm korv och mos, i stället för en riktig mack med biltillbehör och fordonskunskap. Somligt var helt klart bättre förr.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.