Då hade man redan tecknat första delen i ett avtal med Bombardier för 160 milj kronor. I braskande rubriker och på insändarplats har Lennart Beijer ondgjort sig för att Anders Andersson (kd) i ledningen för landstinget varit senfärdig och inte velat skriva på.
Nu kan vi vara glada att detta avtal aldrig blev undertecknat eftersom landstingsstyrelsens beslut den 30 mars var att inte förorda några tåginköp. Följande står skrivet i beslutet från landstinget i såväl Kalmar län som Östergötland. "Det finns nu inte förutsättningar att fullfölja köp av tåg, utan nya tåg måste planeras långsiktigt för perioden efter 2008." Jag vill nog säga, att ibland är det klokt att inte ha för bråttom och att landstingstyrelsen ordförande Anders Andersson tillsammans med folkpartiet gjorde en korrekt bedömning av situationen när man höll sig lite iskalla inför Beijers m fl påtryckningar.
Vi vill alla ha en bra och fungerande kollektivtrafik i länet. Men inte till vilket pris som helst! Landstingets huvudansvar är att se till att sjukvården fungerar och detta måste få ett stort utrymme i de bedömningar som görs innan man beslutar hur våra skattemedel ska användas.
Alla turer kring tågfrågan är en signal inför landstingsvalet nästa år.
Det står klart att om Landstinget i Kalmar län hade varit styrt av vänstern och socialdemokraterna hade mycket pengar i rask takt redan gått till tågen, vilket hade varit olyckligt.
Hittills har kristdemokraterna i samverkan med folkpartiet varit dom som satt gränser för kollektivtrafikens kostnader och dessutom vågat säga det högt. Det är hedervärt och något att lägga på minnet.
Madeleine Rosenqvist, Fliseryd
Sjukvård går före tåg
Den senaste tiden har tågfrågan diskuterats mycket i vårt län. Landstinget har ansvar för en del av finansieringen till kollektivtrafiken. För länets skattebetalare är det nu extra tydligt att man kan vara glad för att det inte är Lennart Beijer och vänsterkartellen som styr landstinget.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.