Ska spara 40 miljoner på bussarna

De borgerliga oppositionsråden skriver felaktigt den 12 december att vi har försökt att "smyga" igenom KLT:s taxehöjningar. Den 21 oktober genomförde vi en pressträff där vi klart och tydligt redovisade de förändrade taxorna. Media rapporterade därefter om innehållet. För att visa vår vilja till dialog förändrade vi också förslaget delvis för att tillmötesgå kommunerna när det gäller terminskorten inom skoltrafiken.

Från läsekretsen2014-12-18 08:36
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bakgrunden till vårt förslag var att intäkterna inte hade följt med den stora resandeökningen som skett i länet och att taxan hade varit oförändrad i två och ett halvt år. Vår ambition har hela tiden varit att sträva mot en gradvis ökad avgiftsfinansiering samtidigt som trafiken ska byggas ut med 100 miljoner kronor. I glesbygden tillåts skattesubventionsgraden vara större för att garantera en fungerande trafik i hela länet. Hade vi inte justerat upp taxorna med 6,3 procent hade KLT blivit tvungna att lägga ned trafik i stor omfattning.

Vi reagerar över att de borgerliga inte med ett enda ord beskriver sitt förslag som innebär att 40 miljoner ska sparas in på trafiken. I fullmäktige föreslog partierna nämligen att KLT skulle öka resenärernas finansieringsandel till 50 procent redan från årsskiftet. Förslaget är helt orealistiskt. KLT skulle behöva ha 2,3 miljoner fler resor årligen för att få in motsvarande intäkter. Förslaget skulle därför i praktiken innebära att ett stort antal busslinjer skulle behöva läggas ned eller att taxorna höjdes ännu mer. Andra alternativ - men fullt lika orealistiska - skulle vara att säga upp KLT:s samtliga anställda i Högsby eller skära ned på sjukresorna. Vilket av dessa alternativ de borgerliga förespråkar är däremot dolt i dunkel.

Vi rödgröna tar ansvar för KLT:s ekonomi samtidigt som vi vill fortsätta bygga ut trafiken. Vi genomför nu en historisk stor satsning på kollektivtrafiken i hela länet genom att utveckla bland annat matartrafik och tågtrafik på Kust-till Kustbanan.

Anders Henriksson (S)
Linda Fleetwood (V)
Jessica Rydell (MP)
Landstingsråd

Läs mer om