Skamligt, Telia!

Arton dagar efter stormen Per är vi ett antal hushåll i Kuarp, Pelarne som fortfarande saknar telefon. Är vädret klart kan man dock i bland använda mobiltelefonen, men ofta bryts samtalet och man tvingas ringa upp ett flertal gånger.
Vid kontakter med Telias kundtjänst har vi fått följande information: "Det finns inge fel på ledningarna, det är fel på era telefoner." "Alla våra ledningar är nedgrävda, det är fel på er ledning in till huset."

Från läsekretsen2007-02-02 08:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att vi själva framhävdar att luftledningarna bitvis ligger på marken hjälper föga. efter 40 minuters kö till kundtjänst, fick jag i dag information om att felet kan ta ytterligare 14 dagar att laga!
Vi har full förståelse för att det här är en exceptionell situation. men Telia behandling av sina kunder är under all kritik. Telia är mästare på att fylla våra brevlådor med allehanda skräpreklam. men när information som bäst behövs - då hänvisar man till sin hemsida på internet!
I samband med stormen Gudrun gick vår förra näringsminister ut hårt och krävde att elnätsbolagen tog sitt ansvar samt att de skulle höja ersättningen vid avbrott, vilket också skedde.
När det gäller statliga Telia-Sonera som ligger under näringsdepartementet, så har man gått en annan väg. Avbrotts ersättningen var tidigare en kvarttalsavgift, vilket är 375 kronor efter fem dagars avbrott, två kvarttalsavgifter, 750 kronor, efter tio dagar. efter Gudrun sänktes ersättningarna till 200 respektive 500 kronor. Utbetalning sker dessutom endast till de abonnenter som lämnat in ansökan därom.
Telia nonchalerar fullständigt sina kunder som har teleavbrott genom att hänvisa dom till sin hemsida. Att därtill sänka ersättningen vid avbrott är i högsta grad skamligt!

Leif Haraldsson

Läs mer om