Alla börjar förstå att djupgående ändringar i samhället ligger bakom. Och går det att förbättra läget? Vad menar man förresten med förbättringar? Kanske skolan inte behövs längre? Teknik, bekvämlighet och välfärd räcker...En tryckning på datorn eller mobilen kan vara lösningen.
Förr i tiden var grundläggande skolundervisning en stomme. En förutsättning för allmänbildning, yrkeskunskaper och delaktighet i samhällslivet.
Den enskilde människan tilltroddes kunna bli en kugge i det moderna samhället som växte fram. Ja, så till den grad att här fanns skolans nya, stora uppgift. Inte att i första hand förmedla kunskaper. Efter Andra världskriget började skolreformeringen på bred front efter just denna linje. Till en portalparagraf upphöjdes "grupparbetet".Vi ser idag att lärarens roll tydligen hotar att kvävas som insamlare av grupparbetsuppgifter.
Och som sagt - behövs skola och lärare/handledare? Många unga föräldra-generationer har det bra förspänt. De tjänar pengar och är måna om prylar och materiella ting och ängslas för att barnen inte kan fortsätta i samma goda riktning. Skolan kanske då inte upplevs som något väsentligt bidrag för livet. Den kan man undvara - i varje fall inte lägga sig vinn om. När barnen upplever det så, är det underligt om de släpper taget?
Vi är många i denna del av världen som njutit förhållandevis goda dagar. När det kärvar, är förståelsen för sammanhang och överblick måttlig.
Jag läser idag i tidningen att datorerna (digitaliseringen) blivit ett skolfiasko! Det var bara det också! Vid närmare eftertanke finns dock här möjligen en ljusglimt. Datorer och teknik och modernitet i alla ära löser inte alla problem. Tekniken kan inte förkastas men den ska användas rätt och, ja i måttlig grad.
Det räcker nog inte med att samla allt vetande i världen i allt mindre mobiler och datorer. Det skapar kanske inte så stor lycka. För meningen är väl ändå att människan ska kunna leva ett drägligt och självförverkligande liv. Under sin stund på jorden.
K-G Andersson, Vimmerby
Skolan är överflödig
Uppgifter kring skola och skolpolitik haglar tätt. Dystra mätningar och jämförelser redovisas. Än det ena än det andra lanseras mot krisen. Mindre klasser, fler lärare, högre löner osv. Partierna tävlar om att föreslå effektiva miljarder.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.