Skolpolitiken har havererat sedan länge

Den ena panikåtgärden efter den andra läggs ut på förslag eller drivs igenom med ljusets hastighet utan att vara genomtänkta. Lärarlegitimation utan legitimitet, förstelärare, nytt betygssystem och ny läroplan och delvis en uppdaterad skollag.

Från läsekretsen2014-03-13 08:09
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns fortfarande ett svagt intresse bland politiker både regionalt, nationellt och lokalt att verkligen prata med oss som jobbar i skolan.

Det är viktigt med certifiering, kvalitetssäkring men inte i skolan. Skolinspektionen kommer ibland och svingar med sitt trollspö och förklarar hur det ska vara. Ofta är det personer som inte jobbat inom skolan. Det känns säkert, eller inte! Ingen frågar oss som dagligen jobbar inom skolan.

Den stora kärnfrågan som ingen politiker verkar vilja prata om är varför bara ett ytterst fåtal söker till lärarutbildningarna. Svaren är ganska enkla egentligen.. Vem vill skaffa sig hundratusentalskronor i studielån och få en låg ingångslön, en dålig löneutveckling under hela sin livstid som i sin tur påverkar pensionen.

Björklunds nya förslag att locka folk med premier till att söka kan vara ett steg i rätt riktning men eftersom en lärare förlorar ca 5 miljoner i livslön mot ett yrke med samma utbildningslängd och då är inte pensionen inräknad. Då är 75000 kronor inte mycket.

Att göra karriär går inte. Att ta det stressigaste chefsjobbet ses kanske inte som en karriär. Nu ska det satsas 2,3 miljarder på skolan och det är jättebra, problemet att kommunerna ska själva hantera pengarna. Pengarna skall gå till fler lärare och speciallärare.

Vilka då, undrar jag eftersom kommunerna skriker efter utbildade speciallärare och lärare. Genomtänkt? Nej, som vanligt.

Förstelärar-tjänsterna som skulle bli ett lyft har blivit en flopp. Yrkeskickliga lärare skulle sprida sin kunskap, sitt engagemang och skicklighet har istället arbetat med rena skolledaruppdrag som kvalitetssäkring mm. I vissa kommuner har man varit dataansvarig eller något annat som inte alls har med sin yrkesskicklighet.

Kommunerna har gravt brustit i sitt ansvar anser Björklund och det anser jag också. Läser man också rapporten "Vem blev förstelärare" så blir det självklarhet.

Höja lärarens status vill man genom att legitimera. Vi hade redan ett krav i skollagen att man inte fick tillsvidareanställa lärare utan adekvat utbildning. Räcker inte en lag?

Bryter man mot en lag får man en konsekvens. Att genomföra en kostsam och ogenomtänkt legitimering när man ändå får anställa personer utan en formell utbildning. Kan en undersköterska jobba som sjuksköterska? Kan en psykoterapeut jobba som legitimerad psykolog?

Där har vi problemet och därmed ökar inte heller en lärares legitimitet eller status eftersom legitimationen är verkningslös.

Magnus Lindberg
NO-lärare

Läs mer om