Gör om och rätta till säger jag. Nya frågeställningar dök upp i lördagens tidning som jag och säkert flera läsare vill ha svar på. Hur tänker ni när ni genomför neddragningen av servicen just till september månad då ni tydligen är medvetna om att trycket på arbetsförmedlingen är som störst just då?
Som grädde på moset väljer ni att placera personalutbildning på en av de dagar som ni skulle haft öppet.
Hela situationen andas dålig planering. Ni säger att ni är utsatta för ett mediadrev, jag säger och hoppas att detta inte bara är ett mediadrev utan ett folkligt uppror mot den styvmoderliga behandling vi Vimmerbybor blivit utsatta för av olika myndigheter.
Det är inte länge sedan som vi blev av med Försäkringskassans och Skattekontorets lilla servicehörna som fanns i samma lokal där ni befinner er. Är denna eran minskade service till arbetssökande första dråpslaget för att helt lägga ner arbetsförmedlingen i Vimmerby?
Ni hänvisar de arbetssökande till era datortjänster och telefonservice.
Alla är inte bekväma i att sköta sitt arbetssökande via dessa kanaler utan vill ha personliga kontakter med handläggare. Telefonservice förresten, hur roligt är det att hamna på köplats 138 och väntetid en och en halv timma och att i värsta fall bli bortkopplad för att arbetsförmedlingen stänger för dagen?
Detta är konsekvensen av minskad servicenivå på arbetsförmedlingen av i dag. Jag säger det återigen ta erat ansvar i en tid då ni verkligen behövs.
Skyffla inte över hela ansvaret på de arbetssökande i att ordna sin situation utan serva dem med en arbetsförmedling som är öppen fem dagar i veckan och med en personaltäthet som gör att en god service till de arbetslösa uppnås.
Detta är troligen väl investerade pengar till skillnad mot vansinniga besparingar som i förlängningen blir dyra för samhället och innebär både personligt lidande och ekonomiskt trauma för de arbetslösa.
Veine Gustafsson Vimmerby
Skyffla inte över ansvaret på de arbetssökande
Tack för svaret Arben Doroci och Ann-Brith Sköld på arbetsförmedlingen Vimmerby. Bra att ni erkänner att minskat öppethållande inte innebär bättre service.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.