Förslaget som välkommnades av vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall med årsinkomst i miljonklassen som i likhet med andra högavlönade företrädare för staten lever av skatte, avgifts och bötesintäkter. Dessa av staten högavlönade människor som oftast tilldelats sin tjänst utan insyn eller konkurens verkar helt tappat begrepp om pengars värde för människor med normala inkomster. Det som är en liten slant för dessa människor är en stor slant för alla arbetare, företagare och pensionärer som gemensamt möjliggör dessa höga löner.
Hastighetsgränser skall givetvis respekteras, även när de är felaktiga. Men straffet är alldeles för högt i jämförelse mot andra lagbrott. Det verkar vara ekonomi det handlar om. Det är bättre inkomster att jaga fortkörare än någon annan polisiär verksamhet. Bilister har dessutom vanligen en en inkomst eller andra tillgångar, exempelvis bilen som kronofogden kan mäta ut. En underskriven fortkörningsbot är dessutom lagakraftvunnen - låga administrativa kostnader.
Vid all annan polisiär verksamhet är administrationen betungande, t.o.m vid gärningsman tagen på bar gärning. Allt detta utredande, rättsprocess, advokatkostnader medför enorma utgifter. Ofta nedlagt på "kåkfarare" utan inkomst och utan utmätningsbar inkomst eller tillgångar. Minus för staten rätt igenom. Det är mer lukrativt att jaga bilister.
Hastighetsövervakningen bör också ifrågasättas. Polisen placerar sig strategiskt där hastighetsbegränsningen är låg i förhållande till väg eller gatas utformning, kondition och trafikintensitet. Vidare smyger polisen i buskarna med laserpistol samt åker civil bil.
Allt för största möjliga bötesintäkter. Hade trafiksäkerheten haft någon betydelse skulle givetvis målade bilar och polismotorcyklar användas.
I Norge har de höga fortkörningsböter. Norska polismän har reagerat kraftigt mot dessa böter.
De finner det obehagligt att genomföra trafikkontroller och skriva ut dessa höga böter, som givetvis kan ha förödande effekter för människors ekonomi, för ett litet misstag i förhållande till annan brottslighet. Även i Norge finns naturligvis statligt högavlönade som försvarar bötesnivån.
Med dagens tysta och komfortabla bilar är det ett lätt misstag att köra aningen fort. Kraven är dessutom större på bättre däck med större mönsterdjup. Bilar är vägsäkrare och vägarna bredare. Sänkta böter - översyn av hastighetsbegränsningar (sänkning respektive höjning där så är önskvärt) - samt sluta smygjakten på fortkörare vore att föredra om man har trafiksäkerhet som mål.
Ove Barkinge
PRIS - Pensionärernas Rätt I Samhället
Sluta jaga bilister
Nyligen föreslog regeringen fördubblade böter vid trafikförseelser, däribland hastighetsöverträdelse. Regeringen behöver tydligen dryga ut den sinande statskassan. Bilister skall i alla lägen betala för allt. Detta verkar vara statens synsätt och genomsyrar allt de gör.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.