Slutreplik MP om dubbdäck

Bergström och Karlsson (båda MP) skriver i sitt svar till oss i tidningen den 14 februari att ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan eller en dubbdäcksavgift i Stockholm inte skulle äventyra trafiksäkerheten i resten av landet. Då glömmer man bort att bilister ofta kör även i andra delar av Sverige.

Från läsekretsen2013-02-19 08:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu börjar sportlovsveckorna och många familjer passar på att åka till fjällen för att åka skidor. Konsekvensen av de lokala dubbdäcksförbuden blir att bilister väljer att köra dubbfritt. Det leder i sin tur till att trafiksäkerheten försämras i hela landet när man beger sig ut på resor.

Vidare skriver MP att dubbdäcksförbud förbättrar luftkvaliteten. Riksdagens Utredningstjänst presenterade nyligen en rapport som visar att samtliga av de tre europeiska städer som i undersökningen utmärker sig genom att ha allra högst nivåer av de farliga PM10-partiklarna har totalförbud mot dubbdäck. Lägst nivå av PM10-halter har Tallinn, där dubbdäck är tillåtna.

Resultatet visar att det måste vara andra orsaker till höga partikelnivåer än dubbdäck. Det är viktigt att Sveriges Riksdag inte vidtar åtgärder för att försämra trafiksäkerheten i Sverige. Vi har ett viktigt mål om att ha en nollvision i trafiken och rapporten från Riksdagens Utredningstjänst visar att debatten om dubbdäcksförbud haft fel utgångspunkter.

Jan R Andersson (M),
Riksdagsledamot Kalmar län

Ulf Berg (M),
Riksdagsledamot Dalarnas län

Lars Beckman (M),
Riksdagsledamot Gävleborgs län

Läs mer om