Den sjunkande kunskapsnivån i skolan har varit en het fråga så här i början på valrörelsen: Vad beror det på? Och vad krävs för att vända utvecklingen? Vi konstaterar att en orsak är att många skollokaler har en ljudmiljö som är direkt olämplig för både samtal och koncentration.
När ljudmiljön är dålig går en stor del av arbetsminnet åt till att försöka uppfatta vad som sägs, vilket gör att det finns mindre "utrymme" kvar till informationsbearbetning och problemlösning. Det är också vanligt med trötthet, koncentrationsproblem med mera.
Dålig ljudmiljö får därför negativa konsekvenser för alla elever, men drabbar särskilt hörselskadade elever, samt elever med annat förstaspråk än svenska, elever med koncentrationsproblem och lågpresterande elever.
Brister i ljudmiljön drabbar även lärarna. I en undersökning från 2009 (HRF/Novus) uppgav två av tre lärare att de hade problem med ljudmiljön på jobbet i stort sett hela tiden. Nästan 60 procent hade svårt att höra vad eleverna sa i klassrummet.
Inför valet 2014 uppmanar vi i Hörselskadades Riksförbund (HRF) alla landets kommuner att satsa på en ljudsmart skola - och ta ett viktigt steg mot bättre kunskapsresultat. Vi anser att alla kommuner ska:
Mäta och kartlägga ljudmiljön i alla skolor.Skyndsamt vidta åtgärder för bättre ljudmiljö, med stöd av akustikexperter.Utbilda rektorer och andra skolansvariga om ljudmiljö - problem och lösningar.
Vi frågar nu alla partier som kandiderar till val i Vimmerby och Hultsfreds kommuner: Är ni beredda att ta ert ansvar för ljudmiljön i samtliga skolor i Vimmerby och Hultsfreds kommuner. Är ni beredda att investera i en ljudsmart skola, med en arbetsmiljö där alla elever kan vara delaktiga, lära sig och utvecklas?
Jan-Peter Strömgren,
förbundsordförande,
Hörselskadades
Riksförbund (HRF)
Hans Sundström, ordförande, och Nils-Erik Pettersson, vice ordförande, Hörselskadades förening i Vimmerby-Hultsfred
Smartare ljudmiljö för smartare skola
Alltför många elever går i skolor med dålig ljudmiljö. Det gör inte bara att de ofta har svårt att uppfatta vad som sägs, de får också betydligt svårare att lära sig, visar ny forskning.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.