Men inom trafiksektorn står det still - eller går bakåt. Trots att vi alla vet att tåg är oändligt mycket klimat- och miljövänligare än flyg verkar det omöjligt för Europas trafikplanerare att samordna och modernisera tågtrafiken.
Via SJ kan man inte längre köpa utlandsbiljetter, inte heller interrailkort. Det är för krångligt och därför olönsamt, säger SJ. En vanlig resenär undrar ju då varför det går utmärkt att samordna internationella flygresor men inte tågresor? Hur kan det vara så mycket svårare?
På en mängd andra områden har EU visat handlingskraft när det gäller samordning, inom jordbrukspolitiken till exempel. Det finns inte en enda svensk kossa utan gula lappar i öronen längre. Varför blir det plötsligt så svårt när det gäller tågtrafiken?
Till råga på eländet har Deutsche Bahn dragit in nattågen från Köpenhamn till Köln - de där underbara tågen som var kungsvägen till kontinenten. De var dessutom populära, ofta fullbokade. Och Deutsche Bahns förklaring slår det mesta: Sovvagnarna har blivit gamla och måste ersättas med nya.
Ursäkta? Var detta oförutsett? Hade DB inte kunnat planera för att byta ut sina sovvagnar för många många år sen?
Att flyga är skadligt för klimatet. Jag vill helst undvika det. Men vilka alternativ ger mig trafikplanerarna i Europa? Hur dyrt och hur svårt får det bli att resa klimatvänligt?
Anika Agebjörn
Sovvagnarna kunde bytts i tid
Klimatmedvetandet går framåt på många områden. Vi slår rekord i vindkraft och solenergi väntas få ett stort genombrott i år.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.