Sponsring och speedway

Sponsring av sport och idrott kan vara en värdefull del i företagens marknadsföring. Skälen varierar. Nokia till exempel är extremt beroende av hur ungdomar världen över uppfattar deras varumärke och satsar enorma belopp på idrott som attraherar denna kundgrupp.

Från läsekretsen2006-01-24 08:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elitfönster AB i Vetlanda tillverkar fönster med hög bullerdämpningseffekt och är huvudsponsor för speedwaylaget VMS Elit.
Men ofta är nog skälen rent ideella. Vi alla som är intresserade av idrott ska vara glada för företagens sponsring. De är värdefulla tillskott i föreningskassorna.
Kommunerna måste också marknadsföra sig. Det gäller att "sälja" vad som är attraktivt för respektive kommun. Sponsring kan vara ett medel för detta men man får inte sponsra någon av ideella skäl. Västerviks kommun har sedan generationer byggt upp renommé som en genuin småstad i skärgårdsmiljö, attraktiv för boende och attraktiv för turister. Man planerar nu att kraftigt sponsra speedway.
Speedway kan mycket väl ha en positiv marknadseffekt i andra sammanhang men vill man behålla de värden Västervik står för nu finns ingen sådan effekt. Speedwaysporten däremot har klara fördelar av att förknippas med det goda namnet Västervik och borde väl då betala för det.
Därmed inte sagt att Västervik och andra kommuner inte ska lämna bidrag till idrott och sport. Generösa bidrag är både önskvärda och nödvändiga för ett aktivt föreningsliv.
Men att som i nu aktuellt fall kalla ett bidrag för marknadsföringskostnader ger en bild av att politikerna har blivit uppskörtade av smarta affärsmän. Och så illa är det väl ändå inte?

Stadsbo

Läs mer om