Stångådalsbanan viktig för utvecklingen

När jag på fredag nästa vecka uppvaktar Trafiksäkerhetsverket tillsammans med fem andra kommunalråd, företagsledare och vårt gemensamma Infrastrukturkansli handlar det om satsningar på Stångådalsbanan och riksväg 23/34. Det är satsningar särskilt viktiga för norra delen av Vimmerby kommun; Södra Vi och Gullringen.

Från läsekretsen2012-08-25 04:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I den plan vi tagit fram för en satsning på Stångådalsbanan, som totalt omfattar 925 miljoner kronor, ingår en mötesstation i Gullringen. Återigen skulle detta traditionellt starka industrisamhälle få en station med stannande tåg.
Sträckan Kisa-Vimmerby är den längsta sträckan utmed hela Stångådalsbanan, 42 km, utan mötesmöjligheter för tåg. I övrigt på Stångådalsbanan är den vanligaste sträckan mellan stationerna 20 km.

I framtiden kommer den sträckan att bli avgörande för trafiken på hela banan. Störningar i trafiken utan flytande tågmöten tar mer än en halv dag att återställa i och med de långa avstånden mellan mötesplatserna.
Genom att bygga en mötesstation i Gullringen ökar man kapaciteten på hela banan.
Marken ägs redan av Trafikverket och här har tidigare varit en station.
Kostnaden har vi beräknat till ca 35 miljoner kronor. Effekten är en fördubblad kapacitet på sträckan Kisa-Vimmerby. Möjligheten till regionaltågtrafik i attraktiva lägen blir möjlig Vimmerby-Linköping.
Vår ambition med uppvaktningen hos Trafikverket är att få Stångådalsbanan prioriterad med start redan i kommande investeringsperiod.

Vårt förslag till reinvesteringar i järnvägen skulle minska Trafikverkets underhållskostnader med 21 miljoner kronor om året, totalt 450 miljoner under investeringens livslängd. Det är halva investeringsbeloppet.
Den stora vinsten är att restiden Kalmar-Linköping förkortas med 30 minuter, till 2,5 timmar. En stor förbättring som får stor effekt på pendeln Linköping-Vimmerby och Vimmerby-Kalmar.

Just nu förstärkts Infrastrukturkansliet av näringslivet i kommunerna.
Företagen ansluter sig ett efter ett för att göra gemensam sak med kommunerna utmed banan, där alla utom Kalmar kommun (Linköping, Kinda, Vimmerby, Hultsfred, Högsby och Mönsterås) är fokuserade för att få till stånd reinvesteringen.
När nu Alliansregeringen avser att prioritera infrastrukturen är det tvunget att man också tittar på den här regionen, och inte bara på de befolkningstäta storstäderna.
Här är kommunikationerna skillnaden mellan tillväxt eller utflyttning. Eftersattheten i infrastrukturen är mycket större här än i storstadsregionerna.

Micael Glennfalk (m)
Kommunalråd i Vimmerby

Läs mer om