Jag vet att Medborgarkontoret i Gamleby är mycket viktigt för de boende i norra delen av Västerviks kommun.
Det har fungerat bra med samverkan och service från Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen samt från kommunens olika verksamheter.
Det känns bra att kommunens invånare har nära till service och hjälp, så nära det kan bli i den näst största kommunen söder om Dalälven.
Försäkringskassan har genomgått och genomfört stora förändringar under den senaste tiden.
Detta har än så länge inte medfört några förbättringar för invånarna, utan de har förlorat närheten till Försäkringskassans handläggare. Jag träffar många människor som känner sig vilsna, i mitt arbete som kurator.
För personalen har arbetsmiljön försämrats genom ökad belastning och mer tid på vägen på grund av att kontor har lagts ner.
Våra myndigheter och förvaltningar, antingen det är statliga eller kommunala ska vara till för våra invånare och ge hjälp och stöd. Vi ska använda våra skattepengar, så det blir till nytta för dom som behöver hjälp.
Jag anser att genom centralisering av myndigheter, så försämras servicen och det blir längre avstånd mellan invånare och tjänstemän. Vi alla och framförallt våra äldre behöver en nära service. Därför är det nödvändigt att decentralisera istället för att centralisera.
Eva-Lena Fungmark (c)
Statens centraliseringsiver
Försäkringskassan drar sig ur Medborgarkontoret i Gamleby. Detta på grund av en central order att Försäkringskassan bara får ha ett kontor i varje kommun. Typiskt att staten ska bestämma hur det ska se ut i kommunerna och i olika delar av vårt land.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.