Något behöver göras. Bedrägerier av denna typ omsätter närmare 2 miljarder varje år. Socialdemokraterna vill ha ångerrätt för företagare, men hur ska man ångra ett avtal man aldrig ingått och på ett avtal som dessutom är bedrägeri? Det behövs andra åtgärder. I början av 2000-talet plågades Internetanvändarna av modemkapningar där abonnentens modem togs över, vilket resulterade i skyhöga fakturor. Det hela försvann när ansvarig minister samlade alla berörda parter för samtal. Där övertygade man bland annat Nordea att stoppa alla postgiro-betalningar till och från bedragarna. Nu uppmanar vi Beatrice Ask att göra samma sak. Med ett enda beslut kan vi omgående slänga en rejäl näve grus i maskineriet för brottslingarna! Nästa steg bör vara att ge Datainspektionen i uppdrag att granska inkassobolagen närmare, och dra in tillstånden för dem som inte sköter sig.
Ingen ska behöva drabbas av obehagliga telefonförsäljare som hotar med kronofogden om du inte betalar något du inte har beställt. Pengarna behövs bättre i hederliga medborgares och företags fickor där de skapar nya möjligheter och jobb.
Anders Åkesson
Riksdagsledamot (C) Kalmar län
Rickard Nordin (C)
Konsumentpolitisk talesperson och riksdagsledamot
Stoppa bluffakturorna nu
Plågan med bluffakturor och hätska säljtelefonsamtal till både privatpersoner och företag bara ökar. Juridiskt är det bedrägerier och har inget som helst stöd i lagen. Därför är uppmaningen till alla som får en faktura för något de inte beställt - Bestrid! Tyvärr oroar sig många för att få betalningsanmärkning och betalar lider.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.