Stora brister i regionens infrastruktur

Mikael Ahlerup, ALV, har helt rätt när det gäller infrastrukturen i länet som han uttalade sig om i lördagstidningen.
Jag är säker på att han har en målsättning på 800.000 besökare om några år med hotell och nya miljöer samt aktiviteter även på vinterhalvåret.

Från läsekretsen2012-05-16 07:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Denna guldklimp för Vimmerby kommun kom till genom Rein Soovik, Tommy Isaksson och Per Jalminger i början av 80-talet. En stor heder till dessa killar som jag träffade när de första små miljöerna kom till, inte heller att förglömma Bibbi Isaksson som var påläst och en stor mentor till starten.

Nu vill jag komma tillbaka till infrastrukturen. Riksvägarna 23/34 och 40 är idag överbelastade med framförallt den tunga trafiken till Arla i Vimmerby, Swedspan och Swedwood i Hultsfred som hela tiden utvecklas samt alla sågverk runt om oss plus övriga industrier.

Allt är glädjande för regionen liksom turismen under sommartider men infrastrukturen måste hänga med.
Vad jag vet så planerar Trafikverket ombyggnader av väg 34 från Målilla och norrut samt väg 40 från Vimmerby och österut. Min fråga till Trafikverket är om det samtidigt planeras cykelbanor i anslutning. Just Cykelvägar kommer att bli mer och mer aktuella och ett måste i framtiden.
Som Storebrobo så önskar säkert många med mig cykelvägar till Vimmerby och Hultsfred och Södra Vi. Frödinge har nog samma tanke till Vimmerby.

Jag vill avsluta med våra farliga in- och utfarter i Storebro och då framför allt den vid norra där man nu slutför byggnationen av den nya "macken" som är mycket efterlängtad. Denna är också byggd för att ta hand om den tunga trafiken.
Jag bävar när jag tänker på vänstersväng söderifrån. Avfarten måste prioriteras omedelbart. En motion är godkänd av fullmäktige och har gått vidare till Trafikverket som också delges denna insändare.

Inge Teodorsson,
ordförande Storebrobygdens Intresseförening

Läs mer om