Denna tidnings ledare i lördags, den 5 juli, hävdade att det fanns/finns negativa effekter för medborgarna. Några sådana har Vimmerby kommun inte sett ännu.
Alkoholhandläggningen exempelvis har Vimmerby tillsammans med Kinda, den myndighetsutövningen får höga betyg när sökanden/näringslivet rankar verksamheten.
Tidningen skriver att samarbeten är "helmissar", utan att vara närmare konkret. Från kommunens sida kan vi än så länge enbart se fördelar.
Tidningen skriver att det sker samarbeten på det turistiska området. Vad konkret, annat än Gotlandsbåten, nämns inte. Gotlandsbåten har vi dessutom inget samarbete kring, Vimmerby kommun betalar inte ett öre till linjen Västervik-Visby i deras satsning. Däremot stöder både kommunen och Astrid Lindgrens Värld linjens tillkomst, på direkta frågor från media. Jag har också meddelat kommunalrådet Harald Hjalmarsson, Västervik och entreprenörerna Pigge Werkelin och Björn Ulveus att kommunen stöder linjen Västervik-Visby. Hultsfred uttalade stöd för Oskarshamn-Visby, man sitter också i styrelsen i det bolaget. För Vimmerbys del tycker vi också den linjen är bra enligt principen att ju mer infrastruktursatsningar vi har i vår region, desto bättre.
Besöksföreningen i Vimmerby, som driver Vimmerby Turistbyrå och består av ett 50-tal aktörer, kanske har bredare samarbeten men det får denna privatägda organisation svara för.
Personligen tror jag inte alls på ledarens tes att kommunerna i norra länet, eller ens i nordöstra Småland och södra Östergötland, ska konkurrera med varandra om turisterna. Jag tror på samarbeten. Ju större utbud vi har i regionen, desto bättre. Lysingsbadet i Västervik är "en liten stad" med 5.000 boende per natt. Det är utmärkt om dessa gör dagbesök i Astrid Lindgrens Vimmerby. Det kommer bland annat ALV till del och ALV.s ägare kan fortsätta investera i sin anläggning här. Om det sedan kommer gotlänningar också är det lika utmärkt.
Tidningen tycker samarbetet Västervik-Visby är ett fiasko. Jag tror att det blir succé.
Tidningen vill likaledes att Vimmerby allmänt ska konkurrera med sina grannkommuner, istället för samarbeta. Min åsikt är att vi istället bör öka samarbetet. 40 procent av de som jobbar i IKEA-företagen i Hultsfred kommer från Vimmerby. 40 procent av de som jobbar i Totebo Industrier är från Vimmerby. Det är givet att både näringsliv och offentlig sektor samarbetar i arbetsmarknadsregionerna. Det är en stor pendeltrafik som går linjen Västervik-Vimmerby-Hultsfred. Genom att se Vimmerbyregionen inom en radie av sex mil kan vi erbjuda en mångfald av arbeten.
Därmed inte sagt att vi ska slå samman våra kommuner, glesbygd blir inte tätare om kommuner går samman. Långt viktigare är i så fall att flytta in i Östergötland. Det skulle ge oss en närmare residensstad och skapa en rund region runt Linköping-Norrköping. Vi skulle få större möjligheter till infrastruktur och utveckling.
Tidningen skriver att också Kinda är med i bygg- och miljösamarbetetet. Så är inte fallet. Tidningen frågar retoriskt om vad värdkommun är för något. Svaret är: den kommun som har arbetsgivaransvar för verksamheten. I ITSams fall är det Kinda, i miljö och bygg är det Hultsfred. Sedan är det olika "djup" på våra samarbeten; från kommunalförbund till enbart ren samverkan. Vi samverkar kring jurist, alkoholhandläggare, överförmynderi och inköp idag.
Jag ska tillägga att politiken är enig kring vår samverkan. Tvärt emot vad ledaren tror, sker stor samverkan i "chefsrummen". Vi delar folk också på förvaltningschefsnivå; miljö/bygg och inköp är två sådana områden. Kommunchefen samverkar med säkert ett 30-tal andra kommunchefer i Småland och Östergötland, precis som jag gör med andra ordföranden i kommunstyrelserna.
Micael Glennfalk (M)
Kommunalråd VimmerbyKommentar från tidningen.
Det är alltid lika fascinerande att invänta och läsa det blixtsnabba svar, som lika säkert som ett mail på datorn, kommer från kommunalrådet Micael Glennfalk - så snart vår tidning på ledarplats, vågar andas något som helst ifrågasättande om Vimmerby kommun och/eller Glennfalks förehavanden.
Så underbart är verkligheten ordnad att Vimmerby kommun förvandlades över en natt, för knappa en mandatperiod sedan, till att från att ha varit en kommun med massor av problem - och med massor av kommentarer, insändare, uppretade telesamtal och så vidare, från bland annat den nuvarande högsta politiska ledningen - till att bli något sorts byråkratiskt och politiskt drömteam.
Kanske ligger verkligheten någonstans mitt emellan dessa ytterligheter.
Mina åsikter och kommentarer bygger på bland annat ständiga kontakter med anställda på kommunen, på alla nivåer, samt inte minst på påstötningar från kommuninvånare - ja, skattebetalare kort och gott.
Jag kan sträcka mig så långt som att säga att flera av mina åsikter är av retorisk art - och bygger på den utvecklingen som sker i landet i stort - och som således blev föremål för ett särskilt seminarium i samband med Almedalsveckan.
Att samarbetena kommuner emellan växer allt snabbare och att därmed makten och härligheten inte kan nås utan tillgång till bil, buss eller tåg.
Vare sig kommunalrådet vill, eller inte, tror jag säkert att Vimmerby inte förmår vara eller bli ett saligt undantag i det svenska riket.
De problem som experter dryftade och som sedan dess varit föremål för många diskussioner i offentliga sammanhang, finns säkert en anledning att beakta även i Vimmerby. Och även av den högsta politiska ledningen.
I övrigt handlar min ledare mycket om tempus. Vad som varit, hur det är idag och hur det kan komma att bli. När det exempelvis gäller fiaskostämpeln över Gotlandsbåten så handlade det således inte om vad det kan komma att bli av projektet - utan vad det hittills blivit.
Jag tror också att en Gotlandstrafik från Västervik är ett fantastiskt bra projekt. Det kan komma att bli ett lyft för kommunerna i kustregionen i allmänhet, och Västervik i synnerhet. Dessutom blir det positivt för Gotlänningarna.
Men, som sagt så länge färjan ligger för kaj i Grekland och guppar, kan det knappast kallas för succé.
Alf Wesik
Svar på denna tidnings ledare den 5 juli
Samarbeten mellan kommuner är en nödvändig åtgärd för att försäkra kommuninvånarna om kompetens i exempelvis myndighetsutövning som kan vara likartad den i tillväxtkommuner.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.