Det var ett av våra tidigare språkrör, Matz Hammarström, som i ett tal på en Miljöpartikongress i Vadstena år 2000 citerade en expertgrupp. Expertgruppen var tillsatt av OECD (organisation mellan många länder för ekonomiskt samarbete och utveckling) som granskade städernas trafik- och miljöproblem i tjugo industriländer, däribland Sverige. Efter tre års arbete drog man slutsatsen att det finns mycket positivt att göra med till exempel stadsplanering, satsningar på kollektivtrafik och teknisk utveckling.
Men detta räcker inte. Allt detta, menade man, måste kombineras med kraftiga höjningar av priset på det fossila bilbränslet. Det måste till för att bryta dagens trend. Den prisökning man föreslog då, för tio år sedan, var en successiv höjning på 7 procent per år. Man skrev: "drastiska höjningar av bensinpriset är nödvändiga för att angripa växthuseffekten. Om tjugo år bör bensinpriset i Sverige ligga på omkring 30 kronor litern".
Detta citerade Hammarström, antagligen för att visa att det inte bara är miljöpartiet som inser att priset på en vara är av stor betydelse om man vill fasa ut någonting skadligt och miljöförstörande, och istället få miljöriktiga alternativ att utvecklas.
Ledarskribenterna och den s.k. "marknaden" brukar ju ha stort förtroende för OECD, så det var väl därför som Hammarström passade på att citera deras expertgrupp. Däremot har varken Hammarström eller Miljöpartiet någonsin föreslagit ett sådant bensinpris, eller någon annan höjning än den skatt vi har idag. Detta är viktigt att förtydliga.
Hög skatt på bensin är inget självändamål för Miljöpartiet. Det är ett verktyg för att få bensinförbrukningen att minska, och för att ge alternativa koldioxidneutrala drivmedel får en konkurrensfördel. För vår egen skull och inte minst för dom generationer som ska leva på jorden efter oss.
Det är nog ganska få som idag fortfarande stoppar huvudet i sanden och förnekar sambandet mellan våra ökade utsläpp, den ökade växthuseffekten samt klimatförändringarna på jorden. Något måste göras snabbt.
Jag tror att en grön skatteväxling är ett sätt som leder framåt, förutsatt att människor som inte har något alternativ till bilen blir kompenserade. Finns ingen kollektivtrafik tillgänglig så kan man ju naturligtvis inte förvänta sig minskat bilåkande även om bensinpriset stiger.
Det finns naturligtvis också andra åtgärder som vi bör göra samtidigt, tex. påskynda utbyggnaden av alternativa drivmedel och miljövänliga fordon genom investeringsstöd och subventioner.
Låt oss därför fortsätta diskutera denna ödesfråga med respekt för varandras åsikter, men utan att sprida rykten och felaktiga uppgifter som leder till missförstånd och ökad polarisering.
Krister Segergren
Miljöpartiet de Gröna i Vimmerby
Svar till Alf Wesik
Alf Wesik skrev nyligen i en ledare att en ledande miljöpartist föreslagit ett bensinpris på 20 kronor/litern. Det är tyvärr en missuppfattning och en långlivad myt som jag under årens lopp sett cirkulera i media.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Fakta
Läs Alf Wesiks svar