Svar till Elis Petterssoni Målilla

Man får tacka för alla de vackra orden som Elis strör över både undertecknad och Vänsterpartiet. Faktum är dock att de åtgärder som hittills skett för att hantera stormkatastrofen är ett resultat av brett samarbete mellan skogsägare, skogsnäringen och riksdagsmajoriteten. Men det återstår ett antal viktiga frågor.

Från läsekretsen2005-04-15 06:41
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elis Pettersson pekar på risken att den beslutade 50-lappen per skogskubikmeter inte kan utnyttjas av vissa skogsägare. Detta problem diskuterar man just nu i regeringen. Det gäller alltså att konstruera denna skattefråga så att alla skogsägare kan få del av stödet.
Vi vet ännu inte exakt hur den enskilde skogsägaren drabbas. Mycket viktig blir givetvis nivån på den stormlikvid, som kommer att utbetalas av Södra. De skogsägare som inte varit trogna leverantörer varken till Södra eller annat skogsbolag, kan givetvis få problem, men frågan är om staten skall kompensera detta faktum?
En annan viktig fråga är nu att få igång återbeskogningen av de områden som drabbats av stormen. Det är sannolikt nödvändigt att statsmakten agerar på ett sådant sätt att den enskilde skogsägaren känner stöd för att snabbt plantera ny skog.
Elis Pettersson tar också upp utredningen "Skatt på väg" och menar att förslaget om kilometerskatt för tunga transporter kommer att slå hårt mot svensk skogsnäring. Här håller jag med Elis fullt ut. Det är därför viktigt att just råvarutransporter för skog undantas vid ett genomförande av kilometerskatt. För att hämta timmer och massaved finns inget alternativ. Man kan knappast bygga järnvägsspår överallt i skogarna.

Lennart Beijer
Hultsfred

Läs mer om