Ansvaret för anslagen till investeringar i järnvägsnätet och alla läns- och riksvägar ligger hos staten. För den skull finns en 12årsplanering. Länets kommuner och regionförbund tar fram underlag och behov. En redovisning som hamnade på 2 500 miljoner när behoven för Kalmar län redovisades. Och då är inte investeringar i "stomnätet" (E22 och riksvägarna 23 och 33) medräknade.
När nuvarande plan skulle presenteras fick Regionförbundet i Kalmar län en ram på 574 miljoner! Dessutom ett krav från den socialdemokratiska regeringen (som bereder frågan inför riksdagsbeslut) om ytterligare neddragning, ett krav som en enhällig styrelse i länet avvisade som totalt orimligt. Vi fick alltså ungefär en femtedel av de behov som vi redovisat.
Dessutom - knappt hade bläcket torkat i riksdagsprotokollet förrän den socialdemokratiska regeringen flyttade 40 % av de första årens anslag till bla Trollhättepaketet. Många angelägna vägprojekt i Kalmar län fick stå på ytterligare väntelista.
Regeringens utsedde kontaktperson för Kalmar län, Ulf Lönnqvist, delar helt vår analys (och även din) att investeringar i väg- och järnvägsnätet i Kalmar län är nödvändigt för länets framtida utveckling. Men -pengarna kommer inte.
Det kan ju vara möjligt att vi missat något i våra strävanden att få vår rättmätiga del av de statliga anslagen. Vi vill då fråga dig Jan. Vilka initiativ har saknats? Vilka ytterligare påtryckningar skulle ha gjorts? Vad har socialdemokraterna i länet gjort för att få sina partivänner i regeringen på bättre tankar om Kalmar län? Vad har du gjort? Vad kommer du att göra?
Våra krav kvarstår. Vi vill minst femdubbla de statliga anslagen till Kalmar län till väg- och järnvägsnätet. Vi är även öppna för andra finansieringslösningar där näringsliv, internationella intressenter kan vara med och satsa.
Leif Larsson och Anders Åkesson
Riksdagskandidater för Centerpartiet
Svar till Jan Henrikssons debattartikel den 19/8
Vi hälsar Jan Henriksson välkommen in i debatten. Eftersom du ju sitter i kommunstyrelsen i Vimmerby och är ersättare i regionförbundets styrelse i Kalmar län är du ju väl insatt i hur saker och ting fungerar, men vi vill för läsarnas skull likväl passa på att uppdatera dig.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.