2) I statens rekommendationer står att upphandlaren bör ta hänsyn till allmänhetens behov av kollektivtrafik. Detta har vi påpekat för KLT och också att lagen kom efter att man fick upphandla för Vimmerbys räkning. KLT är medveten om Vimmerbys problem. Man upphandlar dock så mycket kollektivtrafik för sjukresor och färdtjänst att man anser att det bör räcka som underlag för Taxi. 75 procent av Taxis uppdrag finns kvar.
3) Kommunen har valt att skilja på upphandlingen av skolskjuts till barnen och allmänhetens behov i sin upphandling. "Allmänhetens behov av taxi" är ingen kommunal budgetpost, däremot finns som sagt skrivet att upphandlaren (KLT) ska ta hänsyn till allmänhetens behov.
Vi har tllskrivit KLT för en tid sedan och understrukit problemen i Vimmerby. KLT styrs av landstinget och dess politiker.
Micael Glennfalk,
Kommunalråd, Vimmerby
Svar till Kjell Rubin angående taxi
Jag ska undvika att kommentera dina personangrepp. Beträffande Taxi så har följande skett:1) Vimmerby kommun upplåter upphandlingsrätten av skolskjutstrafik i kommunen till Kalmar Läns Trafik. Med detta är avsikten att öka antalet turer, att få tätare trafik på landsbygden och mer för skattepengarna.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.