När Taxi avvecklade sin allmäntaxi var det på grund av att man bara hade råd att ha en bil igång. Den bilen beräknas beläggas av landstingets jourverksamhet till 75 procent av kostnaden. Taxi uppgav då att man inte kunde köra allmäntaxi på grund av att den bilen, jourtaxin, kunde vara upptagen.
Preliminära uppgifter från KLT säger annars att jourinställelsen ska ske inom 60 minuter, man kan tycka att det är gott om tid för att kunna köra även mindre resor inom kommungränsen med just den bilen.
Kommunen gick då in med 200 000 kronor i extra ersättning via KLT, för att Taxi skulle kunna köra även bil nummer två (2).
De uppgifter du har i din insändare har jag därför bett trafikingenjören att kontrollera med KLT där vi beställt taxi-trafiken, eftersom vi uppfattat att kommunens subvention ska göra det möjligt för taxi att hålla service, d.v.s. flera bilar.
Beträffande KLT:s tågkonduktörer; vi har vi fått veta att konduktörerna uppger att det inte finns taxi i Vimmerby. Det vill vi de ska ändra, även om vi ser att Taxi-bolagen själva är ansvariga för sin marknadsföring.
Beträffande besparingen av skolskjutstrafiken, d.v.s. samma trafik till lägre kostnad; så var den betydande då vi gick över till att låta KLT upphandla all vår trafik.
Micael Glennfalk (M)
Kommunalråd i Vimmerby kommun
Svar till "Margareta på landet"
Det du beskriver i din insändare rörande en taxi-resa, där taxichauffören i praktiken avvisade tre körningar på grund av att det bara fanns en bil i tjänst, gör mig fundersam.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.