Enligt recensioner i Pricerunner är jag inte ensam som drabbats. Enligt kronofogden har företaget skulder på ca 600.000 kronor. Även om jag klarar av en förlust på 1300 kronor beslöt jag mig för att vidtaga åtgärder som skulle förhindra företaget att fortsätta att lura kunder.
Tog därför kontakt med konsumentombudsmannen, skatteverket och kronofogden, och fick beskedet att detta var inget fall för dem.
Gjorde då en polisanmälan till vilken jag bifogade kopior av alla mail som utväxlat, vilka bevisade att företaget uppfört sig bedrägligt. Efter några dagar blev jag uppringd av en handläggare som önskade kompletterande uppgifter.
"Är det du som skall utreda fallet" blev min fråga. Nej, jag kommer att remittera ärendet till Malmö eftersom företagets postadress är Helsingborg.
Det har nu gått tre veckor och företaget fortsätter med sin verksamhet, vilket bekräftar rubriken.
Lennart Palm uti Hjältevad
Svårt att få rätt mot nätföretag
Brott lönar sig, tyvärr stämmer detta med verkligheten, visar det sig. Så här är det: jag köpte en vara på nätet som jag efter påseende önskade returnera.Företaget erbjöd sig att kreditera varan efter det jag returnerat den. I mail bekräftade företaget att de mottaget varan. Efter denna bekräftelse antog jag att företaget skulle genomföra krediteringen.Trots åtskilliga påminnelser har pengar och svar "gått upp i rök". Alltså har jag populärt uttryckt blivit blåst.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.