Därför är det viktigt att vi utarbetar former för hur specialläraren är med i undervisningen. Läs- och skrivproblem är en mosaik som vi faktiskt måste studera utifrån olika synvinklar. Det är inte så enkelt att det bara handlar om ett fåtal elever med konstaterad dyslexi. Vidare är det gagnlöst att sitta och analysera ifall vissa av dessa elever eventuellt är skoltrötta eller likgiltiga inför studier och får skylla sig själva, det är gagnlöst att analysera om någon av dessa elever skulle kunna klara sina studier lika bra utan speciallärare.
Tillräckligt många av de här eleverna är skoltrötta därför att det sällan finns tid för dem (och för lärarna) att klara av sina studier i sin egen takt. Tillräckligt många av dessa elever mår dåligt och är stressade eftersom de helt enkelt behöver extra hjälp. Det är inget mysterium att de mår dåligt och det är ingen överdrift eftersom de förväntas ta klivet direkt från mellanstadienivå till förberedelse för universitetet. Kravet är omänskligt.
Hur som helst så är ett i alla fall helt säkert och det är att dessa elever är helt medvetna om att de är efter sina klasskompisar redan från start.
Vi är medvetna om att många föräldrar upplever att läs- och skrivproblemen skjuts på framtiden, från ettan till gymnasiet och nu kommer det inte finnas någon hjälp på gymnasiet heller.
Exempelvis uppmanas föräldrarna att läsa läxor med barnen som har läs- och skrivproblem. Det här är inget läxproblem och definitivt ska inte föräldrarnas skuldbeläggas. Detta är kommunerna skyldiga att tillhandahålla.
Vi vill också att föräldrarna ska vara medvetna om att det här är inte någon ekonomisk olöslig fråga. Det är alltså inte omöjligt att hosta fram pengar till en speciallärare. Det här handlar om en prestigefråga mellan Hultsfred och Vimmerby kommun.
Ett samarbete dem emellan skulle lösa problemet på så vis att man istället för att ta bort specialläraren tar bort vissa program på skolan som kanske hyser endast fem till sex elever. Om Vimmerby tar bort vissa kan man läsa dem i Hultsfred eller tvärtom. Men istället kommunerna och offret blir i vanlig ordning någon annan än de som tävlar.
Hur man än vänder på det här är kommunen skyldig att värna om de som har svårigheter och man hittar den trots allt där det undervisas i svenska. Kan man inte sitt eget språk, kan man heller inte läsa samhällskunskap, historia eller räkna lästalen i matte. Så enkelt och så svårt är det.
Cecilia Persson
Eva Hallstensson
Svensklärare på
Stålhagsskolan
Svensklärare om läs- och skrivproblem
Kommunen har en skyldighetPå Stålhagsskolan har man beslutat att ta bort den enda speciallärartjänst som finns. Det ger naturligtvis konsekvenser. Stålhagsskolan har, som alla andra skolor, elever med olika inlärningsproblem. Varje skola är enligt lag skyldig att möta varje elevs behov. Man kan lätt räkna ut att de elever som är i mest behov av en speciallärare inte kommer att få sina behov tillgodosedda. Detta är en tragik för varje elev med den här typen av behov.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.