Det viktiga strategiska läge som sydöstra Sverige utgör är en betydande tillgång för hela landet. Godsflödet österut i absoluta tal kan komma att överstiga flödet mot Västeuropa redan 2030, enligt en rapport från Trafikverket. Dessutom fortsätter efterfrågan på person- och godstransporter i sydöstra Sverige att öka i högre grad än vad prognoserna i Trafikverkets Kapacitetsutredning visat.
Tillgängligheten via väg- och järnväg till EU:s marknader är sämre i sydöstra Sverige än i mer avlägsna regioner. Det framgår av den OECD-rapport som genomförts över Småland och Blekinge. Enligt OECD riskerar Sverige att bromsa utvecklingen i Östersjöregionen genom att negligera transportplaneringen i sydöstra Sverige.
Den vita fläck som infrastrukturen i sydöstra Sverige utgör på kartan behöver fyllas för att kunna tillgodose dagens och framtidens kollektivtrafik och handel. Dagens begränsade framkomlighet på E22 och riksväg 27 och 40 försvårar i hög grad möjligheten att åstadkomma robusta transportvägar till och från inlandsterminalerna via hamnarna i sydost till viktiga transportkorridorer på andra sidan Östersjön.
Planförslaget som Trafikverket lämnat saknar en strategi för denna sammanlänkning av Sveriges viktiga transportnätverk.
Det finns fler mervärden som ställer krav på en bättre infrastruktur i sydöstra Sverige. Universitet och högskolor i residensstäderna i Småland och Blekinge ligger utmed järnvägar, som ansluter till Södra stambanan. De tvärgående förbindelserna är därför synnerligen viktiga. Betydelsen av dessa tvärgående förbindelser kommer att öka ytterligare när Ostlänken och resterande delar av Götalandsbanan färdigställs. För att kunna lösa nationella problem på Södra stambanan och möjliggöra tätare sammanknytning av residensstäderna måste de anslutande järnvägarna förbättras.
Trafikverkets planförslag fokuserar främst på åtgärder i de tre storstadsområdena. Vi oroas över konsekvenserna av uteblivna satsningar på infrastruktur i sydöstra Sverige, som år efter år får stå tillbaka till förmån för satsningar i storstadsregionerna. Vi oroas över att uteblivna satsningar i detta område hämmar möjligheterna för regionen att växa och utvecklas. Småland och Blekinges näringslivstruktur består av små och medelstora företag som har goda möjligheter att växa med ett bättre transportsystem. Företagens behov av arbetskraft och pendlingsmöjligheter ställer krav på god kollektivtrafik.
Också ur ett hållbarhetsperspektiv är utvecklingen av transportsystemet i denna region mycket viktig. Hela landet har som mål att bli fossilbränslefritt, samtidigt svarar transportsystemet för de enskilt största utsläppen av koldioxid. I Småland och Blekinge är kollektivtrafiken inte konkurrenskraftig gentemot bilen på grund av bristerna i infrastrukturen.
Vi efterlyser av Trafikverket en konsekvensbeskrivning över vilka effekter som kan drabba de delar av landet som prioriteras bort. Koncentrationen till storstadsregionerna orsakar kapacitetsbrister och svårlösta klimateffekter. Dessa kan avhjälpas bland annat genom att satsa på infrastruktur i regioner med lägre befolkningstäthet. Genom ökad tillgänglighet till dessa regioner ökar också näringslivets tillgång till alternativa transportvägar och till nya marknader, vilket är en fördel för hela landet.
Vi förväntar oss att det av en framsynt transportplan tydligt framgår hur de starka stråken i transportsystemet, Södra stambanan och stamvägarna, ska samverka med de regionala stråken för att möta den positiva utveckling för Sverige, som ökade handelsströmmar i södra Östersjöregionen medför.
Lars Blomberg,
styrelseordförande Regionförbundet i Kalmar län
Bengt Dahlqvist,
styrelseordförande Regionförbundet Jönköpings län
Roland Gustbée,
styrelseordförande Regionförbundet södra Småland
Christina Mattisson,
styrelseordförande Region Blekinge
Sydost viktig handelsport för hela landet
Den 14 juni redovisade Trafikverket ett förslag till nationellt plan för transportsystemet i Sverige 2014-2025. Regionförbunden i södra Småland, Blekinge, Kalmar och Jönköping understryker i vårt remissvar till Trafikverket vikten av att satsa på att utveckla transportsystemet i sydöstra Sverige.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.