Detta grundar man på att det måste byggas ny väg och VVS för nya området vid nyetablering för olika företag. Den kostnaden kan inte drabba bussterminalen för vi vidhåller att enbart ett övergångsställe behövs på Vetlandavägen i ett första skede.
I och med detta kan alla utnyttja parkeringsplatsen vid Drotts butik. Detta ger då möjlighet att utöka parkområdet som rastplats för turismen samt tavlor för turistinformation. Denna lösning måste gynna all handel på området.
Tilläggas bör att vi inte har motarbetat Drotts Osts etablering på detta område vilket de sakkunniga på kommunen påstår.
Även en tanke som vi har är frågan om gång och cykelväg vid bygget på södra sidan kan vara gratis eller tänker man inte bygga någon väg för gående och cyklister. Ni gick med på att dra om cykelvägen på baksidan om Konsum och bort mot Idrottsplatsen, så att cykel och gående inte behöver korsa infarterna in till resecentrum och Drotts Ost, denna kostnad redovisas inte heller!
Kommunalrådet Lars Rosander och oppositionsrådet Mattias Wärnsberg säger att de har diskuterat frågan med Samhällsföreningen den 8 april. Då skulle vi ha kommit överens om att bygga på södra sidan. Här bör tilläggas att diskussionen började hösten 2012 på plats vid Konsum i Målilla och närvarande då var Mikael Lejonhud, Sara Dolk, Lars Gjörloff och Åke Nilsson. Vid detta tillfälle diskuterades trafiksituationen av tung trafik i området samt att vi ville avlasta den tunga trafiken istället för att öka den. Även närheten till skolan nämndes och att det kunde bli farliga situationer när barn rör sig i området. Det fanns många felparkerade tunga fordon på skolgatan vid detta tillfälle. Därför var alla positiva till att lägga resecentrum på den norra sidan. Tilläggas ska även att samtliga närvarande var mycket positiva till den placeringen. Kommunens representanter sa att området skulle statsplaneras omgående. Detta skrevs i lokalpressen efter detta möte.
Stadsplanen är klar in början på 2014, så Samhällsföreningen ser inga fördelar med att hasta i sta med bygget nu bara några månader innan kommunen kan bygga på den andra sidan och slippa förskottera pengar för denna byggnation, föreningen vill också att Kommunen redovisar en ingående kostnadskalkyl för detta projekt.
Nya turer kom den 8 april 2013, då vi blev kallade till ett möte på kommunkontoret. På mötet fanns följande representerade: Mikael Lejonhud, Lars Gjörloff, Sara Dolk, Lars Rosander, Mattias Wärnsberg från kommunen och Jan Karlsson, Kent Karlsson och Magnus Höjding från Samhällsföreningen.
Samhällsföreningen fick då reda på att bussterminalen skulle byggas på den södra sidan. Orsaken till denna vändning var att Drotts ost ville ha sin butik just på den södra sidan intill bussterminalen. Samhällsföreningen gick med på detta eftersom det är av stor vikt att företag vill etablera sig i Målilla. Här börjar en form av "kohandel". Vi blev erbjudna ny gång och cykelväg bakom Konsum, ny utfart vid Vetlandavägen, gång och cykelväg från Statoil till ICA tärnan och en ny oas för turister vid Venahaga källa och ny sträckning av väg till Hesjön. Däremot diskuterades inte en gångtunnel under riksväg 34 vilket man påstår i kommunens protokoll. Samhällsföreningen har poängterat detta till kommunen.
Nytt samrådsmöte den 23 april 2013, detta möte var ett informationsmöte inför den nya statsplaneringen på den norra sidan. På mötet fick vi se vad som var möjligt att bygga på det nya området. Det nämndes även om det nya resecentrumet vilket upprörde deltagarna och då kan man inte kalla det som ett positivt möte, vilket kommunen hävdar. Tilläggas skall att politikerna bör uppdatera sig via protokollet som fördes vid mötet. Vi i Samhällsföreningen har uppdaterat oss med hjälp av deltagarna på mötet och fått bekräftat att mötet inte var så positivt som kommunens representanter hävdar. En del av deltagarna var till och med rasande.
Artikeln som Tomas Sörling och Ingemar Frej uttalar sig i angående att ortsborna är upprörda över föreningens agerande, undrar vi i Samhällsföreningen hur man har undersökt detta. Vad grundar man detta påstående på? Har man gjort en enkät i frågan? För alla vi har pratat med är emot ett bygge på den södra sidan. Vi kan ha överseende med att Drotts Ost bygger där, men inte ett resecentrum.
Samhällsföreningen är förundrad över politikernas agerande i detta ärende. Ortsborna i kommunen vill ju att politikerna ska se framåt (hur ser detta område ut trafikmässigt om tio år) och att de ska gynna även de små orterna.
Styrelsen i Målilla Samhällsföreningen
Tankar kring bussterminalens placering
Angående politikernas skrivelse i lördagens tidning vill Samhällsföreningen i Målilla ge sin syn på saken. Samhällsföreningen hävdar att placeringen blir både billigare och effektivare på norra sidan. Vi vill se siffror på att bygget skulle bli 3- 4 miljoner dyrare, plus de budgeterade 1,7 miljoner kronor.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.