Jag skulle som ledamot i trafikstyrelsen aldrig komma på tanken att lägga mig i enskilda kommuners skolskjutsar som på uppdrag av respektive kommun hanteras av KLT. Det är en fråga mellan den enskilda kommunen och upphandlingsenheten vid KLT. Den som betalar ska också fatta besluten om hur man vill ha verksamheten organiserad.
Skolskjutsar ansvarar kommunerna för. Färdtjänst och sjukresor ansvarar landstinget och trafikstyrelsen för. När ledande kommunpolitiker uttalar sig att taxiservicen inte är viktigare än att markanden kan styra utbudet så beklagar jag detta och jag är övertygad om att sådana uttalanden inte stärker möjligheten att få en taxi t ex ifrån julbordet eller på jul- och nyårsafton i Vimmerby.
Jag väljer att diskutera och argumentera med utgångspunkt ifrån vilken servicegrad taxi bör ha i Vimmerby och hur vi ska kunna skapa förutsättningar för en taxiverksamhet. Jag ser taxi som en viktig servicefunktion i samhället för alla bor inte med promenadavstånd till en av KLTŽs hållplatsskyltar och att det går buss när jag behöver åka. Det finns kommuner som har en bärande privatmarknad och det finns kommuner som inte prioriterar taxi. I Kalmar län fanns 253 taxiregistrerade fordon 2011, vilket gör en taxitäthet på 1.1 bil/1000 invånare. Nationellt ligger snittet på 1.6 bilar/1000 invånare. Hur många fordon finns registrerade 2012 i Vimmerby kommun/1000 invånare?
Kommunalrådet Glennfalk välkomnar mitt engagemang och även Helen Nilssons (s) i våra egenskaper av ledamöter i trafikstyrelsen. Jag tycker Glennfalk förringar sin egen position som kommunalråd och ersättare i nämnda trafikstyrelse när du skjuter över frågan om taxi i Vimmerby på länets trafikstyrelse och framförallt de ordinarie ledamöterna.
Du skriver vidare att du deltagit i möten inne i stadshuset om taxis utveckling. Dessa samtal har uppenbarligen inte hittills utvecklat och inspirerat taxiföretagare i Vimmerby eftersom de minskat ifrån 10 till 4 på några månader. Utvecklingen som du och andra kommunpolitiker bidragit till genom att gång på gång säga att marknaden ska styra och att Vimmerby kommun gjort en bra skolskjutsupphandling där man inte blandat in graden av taxiservice vilket jag menar hade varit rimligt.
Det har nu fått den följden att det inte finns någon taxiservice i Vimmerby kommun efter klockan 20.00 vardag som helgdag.
Magnus Danlid (C),
Ledamot i KLT
Taxis framtid och betydelse för Vimmerby
Jag har den senaste veckan fått bekräftat genom många Vimmerbybor och även av några tillfälliga besökare fått exempel på vad avsaknad av taxi inneburit och på hur mer eller mindre krångligt sätt de fått ordna sina resor. Det kan t ex inte vara meningen att hotellpersonal ska köra sina gäster i egna fordon och på så sätt bedriva taxitrafik utan trafiktillstånd och taxameter i Vimmerby.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.