Ett exeptionellt tillfälle var dock under stormen Gudrun. Teleledningarna låg söndertrasade under nedfallna träd. Efter 3,5 vecka utan telefon kontaktade jag Telia. Svaret kom snabbt: "Det är inte våra ledningar det är fel på, det är er telefonapparat."
Telia är idag en centralstyrd koloss där kundnytta fått stå tillbaka för ökade lönsamhetskrav. Det är därför ej förvånande när Telia klampar in och erbjuder en liten del av kommunens invånare fiberanslutning.
Naturligtvis den mest lönsamma delen, Vimmerby tätort. Den andra delen av kommunens befolkning är ej lönsam.
Kommunens politiker har i brett samförstånd skapat förutsättningar för att alla invånare i kommunen skall få möjlighet till fiberanslutning via ett kommunalägt nät. Detta till en kostnad som ej överstiger Telias. Priset förutsätter dock att merparten av tätortens hushåll väljer kommunens nät.
Den dagen ditt fibernät krånglar, ringer du då din hemkommuns växel med snabba svar och beslutsvägar, eller kolossen Telia där kundtjänst är ett okänt begrepp?
Leif Haraldsson
Telias eller kommunens fibernät
De senaste veckorna har kötiden till Telias kundtjänst ofta varit runt 50 minuter. Vid samtal med ansvarig för kundtjänsten blev förklaringen: "Det har varit åska". Vid liknande väntetid tidigare blev svaret: "I samband med utskick av fakturor får vi alltid hög belastning".Telia anser således att åska på sommaren och utskick av fakturor är ytterst exeptionella händelser där kunden får acceptera kötider på 50 minuter.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.