Men det virtuella samhällets möjligheter att erbjuda spel och andra spännande upptåg har uppenbarligen i en handvändning lyckats begränsa människors behov av att uppsöka verklighetens fysiska underhållningsmiljöer.
Det är inte längre någon hemlighet att såväl Kolmårdens djurpark som Astrid Lindgrens Värld måste tillgripa konstgjord andning för att bättra på intäktsflödet till beskådandet av vilda djur och vuxensagornas annorlunda figurer såsom Pippi, Ida, Emil och alla de andra individerna i Astrid Lindgrens världsberömda persongalleri.
Enligt tillgängliga källor håller ännu aktörer som Gröna Lund, Liseberg och Legoland ställningarna gentemot den virtuella världen. Men människors inneboende bekvämlighet och ekonomiska sinnelag vinner hela tiden terräng. Snart hjälper det inte om exempelvis ledningen för Kolmården lyckas infånga det sägenomspunna stora sjöodjuret för att visa i någon fysisk bassäng i djurparken.
Den virtuella tillvaron ger publik och medverkande så oändligt mycket större upplevelser.
Innan ridån går ned för ALV och andra förlustelseparker måste anläggningarnas ägare besinna sitt ansvar och ordentligt genomlysa upplevelseindustrins nuvarande och framtida attraktionskraft och tänkbara marknader.
IT-världens virtuella spöke är inte lätt att hantera. Men glöm inte bort att idrottens bollsporter och individuella tävlingsgrenar, exempelvis boxning, alltjämt trollbinder sin fysiska publik runt om i världen.
Kanske skulle Emil och farbror Melker starta upp ett duktigt fotbollslag som utmanar allt och alla. Kamperna kunde avgöras på arenor belägna inom upplevelseparkernas hank och stör.
Förresten! Vem skulle inte vilja betala en hel del för att få se Pippis pappa utmana någon grovvuxen sjörövare i en titelmatch i tungviktsboxning.
Det gäller att ge de klassiska sagofigurerna kött och blod. Då infinner sig säkerligen den stora publiken för att bevittna deras bedrifter. Inte bara en gång, utan år ut och år in. Tävlingsmomentet är som bekant oändligt i tiden. Förlust föder revansch föder åter revansch etc.
Det är uppenbart att det måste till ett radikalt nytänkande för att rädda och ge liv åt exempelvis ALV. Vi vet att under den tiden som gräset gror kan kon dö. Det gamla talesättet kan tillämpas på det mesta här i livet. Om vi inte ser upp för marknadens varningssignaler då det gäller ALV är det risk för att ett gediget varumärke reduceras till ett innehållslöst säljargument.
Så illa får det inte gå med Astrid Lindgrens andliga kvarlåtenskap.
Helge Cardmo
Tiderna förändras
För endast några år sedan var det inne hos folk i allmänhet att vallfärda till djurparker och andra upplevelsemiljöer. Barn, ungdomar och vuxna kunde med lätthet lockas till en raskt framväxande upplevelseindustris attraktioner.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.