Till politiker i Kalmar läns trafik

Vi får ofta höra att bussförare är ett av de tryggaste yrken som finns. "Tryggt" kallas alltså ett yrke där man som anställd förlorar sitt jobb när en upphandlad trafikperiod löper ut, så att man tvingas söka om jobbet på nytt. Personalen är därmed permanent visstidsanställd. När personalen sedan söker om sina tjänster i det nya företaget kan de mötas av krav på att "provjobba" och, istället för tillsvidaretjänster, erbjudas otrygga visstidsanställningar. Med tanke på de svårigheter som idag finns att rekrytera personal är detta en fullständigt absurd hållning. Det finns en stor brist på utbildade bussförare. Vi behöver därför förbättra arbetsvillkoren och göra branschen mer attraktiv - inte tvärtom.

Från läsekretsen2015-06-29 08:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen Löfven har uttalat att man tänker åtgärda de brister inom den offentliga upphandlingen som Alliansregeringen struntade i under sina år vid makten. I väntan på dessa förbättringar måste våra politiker i Kalmar län ge personalen anställningstrygghet och nu är det verkligen dags att göra handling av ord när vi står inför en upphandling av kollektivtrafiken i vårt län. Som ansvarstagande politiker så måste de ställa krav på personalövertagande. Kraven innebär ingen bristande förutsägbarhet eller diskriminering av de anbudslämnande företagen. Det innebär tvärtom att företagen får samma förutsättningar att konkurrera, samtidigt som personalen får en anständig anställningstrygghet.

I ett liknande fall i Dalarna där politikerna hade krav på personalövertagande med i upphandlingsunderlaget, skickade man ut information om de anställdas löner till alla anbudsgivare. Kommunals modell med personalövertagandekravet leder till större transparens, vilket alla inblandade har att tjäna på.

Kommunal har erfarenhet av många andra branscher där det sedan länge finns en acceptans mellan parterna om att personalen ska följa med vid byte av entreprenör. Jag har svårt att förstå varför Sveriges Bussföretag och politiker har problem med det, när till exempel vårdbolag inte har det.

Men, kan man invända, ska inte denna fråga om personalövertagande i samband med upphandlingar hanteras inom ramen för kollektivavtalsförhandlingar? Faktum är att Kommunal och Sveriges Bussföretag har försökt att lösa dessa frågor inom ramen för avtalsförhandlingarna. Kommunal tror också på det arbetet och vi har tagit steg i rätt riktning. Men så länge som det finns en möjlighet för företag som inte erbjuder villkor i enlighet med kollektivavtal att delta vid offentliga upphandlingar finns det dock en uppenbar risk att de avtalsbundna företagen missgynnas. Och om ett företag utan kollektivavtal vinner anbudet, så är de inte förbundna till eventuella krav i kollektivavtalsskrivningarna. Därför måste vi se till att säkra personalövertagandet även genom krav i den enskilda upphandlingen.

Alla jurister är överens om att frågor som befinner sig i skärningspunkten mellan svensk arbetsrätt och europeisk upphandlingsrätt är komplexa. De två rättsområdena möter varandra från skilda utgångspunkter och många frågor har ännu inte avgjorts i domstol. Lagstiftningen är dessutom i ständig förändring. Att mena att krav på personalövertagande strider mot gällande lagstiftning är helt enkelt inte trovärdigt.

Jag vet att du som ansvarig politiker värnar om att länets invånare ska ha en säker och trygg kollektivtrafik. Därför är det enda rätta att se till att personalövertagande finns med i upphandlingsunderlaget. Det är du som politiker som har möjlig¬het att ge arbetsgivaren de resurser som behövs för att Kommunals medlemmar i trafiken ska få de bästa förutsättningarna för att sköta sina arbeten.

Mahlin Bergman
Avdelningsordförande
Kommunal Sydost

Läs mer om