Tillsammans kan vi nå skoltoppen

Vid läsning av vänsterpartisterna Pia Youngs och Kjell Jonasons debattartikel om ranking kan läsaren få uppfattningen att Pia Young och Kjell Jonason varken har direkt eller indirekt insyn i nämndens arbete och beslut, och därför vill jag upplysa läsarna om att Pia Young är ersättare i nämnden.

Från läsekretsen2012-11-28 07:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag vill samtidigt passa på att berömma Pia Young för hög närvaro och stort engagemang i nämnden där hon ibland tjänstgör då någon ordinarie ledamot har förhinder.
Pia borde minnas att det var i år, 2012, som nämnden beslutade om gällande vision. Glädjande nog var det många som uppmärksammade visionen redan 2011 innan den var färdigformulerad, och kanske är det därför det känns som andra året för Pia som tycker det är upprepning. Men en vision är ingen dagslända.
En vision behöver leva många år för att ge avtryck. Studier (Mc Kinsey) visar att den som har förmåga att håll i och hålla ut har störst chans till framgångsrik skolutveckling. Visionen är en del av vår skolutveckling.

Majoriteten i barn- och utbildningsnämnden lanserade visionen under 2011 och öppnade upp en diskussion inom nämnden med flera arbetsseminarier. På vägen involverades vår förvaltningschef tillsammans med sina verksamhetschefer och rektorer. Innan det så hade förvaltningen fått i uppdrag att samla tio medarbetare, var och en intressant för sina kvalitéer, för en workshop som gick av stapeln tidigt 2011.
Visionen, "Vi, barn, elever och medarbetare gör vårt bästa, lyckas och lär oss massor! Tillsammans når vi toppen!", formulerades och nämnden var enig i sitt beslut den 25 april 2012.

I skolutvecklingsdokumentet har vi beslutat att följa utveckling och resultat med stöd av nationella officiella uppgifter när så finns från Skolverket, Skolinspektionen, Sveriges Kommuner och Landsting - SKL, och till detta lägger vi egna resultat av enkäter med föräldrar, elever, medarbetare för just vår kommun. Fokus ligger på kunskap och måluppfyllelse, vilket i sin förlängning kommer att ge förbättrade studieresultat. Skolan är samhällets viktigaste resurs efter föräldrarna för att utveckla barn och elever och ge dem en god start i livet.

Ni frågar om ranking bara är relevant om den visar på toppranking.
Mitt svar är ett bestämt Nej! Jag har svårt att förstå vart ni vill med den frågan eftersom den ranking som nämnden har bestämt att hålla fast vid visar att vi ligger sämre till resultatmässigt än den ranking som ni argumenterar för och där till antyder ni att jag förskönar verkligheten.
Nu är jag inte så blåögd att jag tror att förbättringar kommer bara för att vi antar en vision och sätter upp mål för vårt arbete. Men visioner och mål ska heller inte underskattas. Det är viktigt att besluta sig för vart man vill och varför, och det är viktigt att berätta det för alla berörda parter annars måste man göra hela jobbet själv och det skulle aldrig fungera i fråga om en kommuns skolresultat.

Men tillsammans kan vi nå toppen! Det har andra kommuner före oss visat och det finns inget som säger att inte vi kan göra lika bra ifrån oss. Barn- och utbildningsförvaltningens medarbetare i vid bemärkelse har de facto lyft kommunens ranking för grundskolan med 72 placeringar i SKL Öppna jämförelser från 2010 till 2011. Vi har både elever och medarbetare som presterar med spets! Jag tänker t.ex. på topplacering i båtbyggartävling, framgångar för eleverna bakom gymnasiets skoltidning som vinnare av Lilla Journalistpriset, men framför allt alla hjältar i vardagen som envist jobbar på för att nå sitt mål om behörighet till ett visst gymnasieprogram, eller öka sina kunskaper och förbättra sina meritvärden inför gymnasieansökan eller fortsatt utbildning t.ex. vid högskolan.
Vi har ställt ut en tjänstegaranti att varje barn och elev blir sett, hört och bekräftat, och jag tycker det är en bra ambition också för vår personal. Tillsammans kan vi se, höra och bekräfta varandra.

Pia Young och Kjell Jonason efterfrågar vad mer som kommer att göras. Ja, hur skulle jag veta allt det? Jag vet att hela vår utbildningsorganisation i form av förvaltningsledning med verksamhets- och områdeschefer, förskolechefer, rektorer för grundskola, gymnasium och vuxenutbildning med alla sina medarbetare i höst har startat arbetet inom sina ansvarsområden för att omsätta ord i handling. Vad som kommer göras kommer med säkerhet att variera med behoven. Nämnden har redan fått flera redogörelser om skolutvecklande aktiviteter i visionens anda, och jag räknar med att dessa kommer dugga tätt framöver. Vi har också blivit tillfrågade och ansökt om deltagande i ett nationellt projekt för skolutveckling om vilket jag ber att få återkomma till inom kort. Gemensamt för alla är att det systematiska kvalitetsarbetet kommer att utvecklas.

Slutligen något om Lärarförbundets undersökning. Kommunernas förändring i denna ranking tycks vara som ett stormande hav. Den genomsnittliga förändringen uppåt eller neråt i rankingen är 47 placeringar. I den jämförelsen kan Vimmerbys sammanvägda förändring på 14 placeringar knappast benämnas som ett ras. 74 kommuner stiger eller faller högst 14 placeringar. 216 kommuner stiger eller faller mer än 14 placeringar. Största förbättring är 174 placeringar och största försämring är 176 placeringar! Lärarförbundets ranking har flera intressanta kriterier eller nyckeltal som är väl värda att följa, men inte att använda för att beräkna en värdeneutral ranking när de inte ens omfattar alla elever och medarbetare i skolan.
Arbetet har börjat. Tillsammans når vi toppen.

Magnus Gustafsson (M)
Ordförande Barn- och utbildningsnämnden Vimmerby

Läs mer om