Som det ser ut idag är det lång väntetid på en bärbar dator, flera månader. Efter tre månaders låneperiod, måste eleven sedan lämna tillbaka datorn. Varför utnyttjar man inte kommunens gjorda investering i "molnbaserade" datorer?
Det vill säga möjligheten att koppla upp sig mot en virtuell skoldator via en egen dator, egen platta eller familjens dator hemifrån. Den tekniken har kommunen redan.
Min familj har förmånen och möjligheten att ge vårt barnbarn en egen bärbar dator, det är allt som behövs för att koppla upp sig mot skolans program och hjälpmedel.
Varför ska jag då först stå i kö i ett okänt antal månader och sedan dessutom uppehålla en av kommunens datorer för en familj som behöver den bättre?
Visserligen finns det en dator i nästan varje hem idag, men de som ingen har skulle få kortare väntetid och chansen att låna kommunens dator under en längre period.
Dessutom går det åt mindre resurser för kommunens IT-avdelning med denna typ av lösning. Det blir billigare för kommunen och en bättre lösning för eleven. Är det då inte ansvarslöst av Itsam att rekommendera en lösning som enbart bygger på dyra fysiska datorer?
Har man inte den kompetensen på Itsam som känner till fördelarna i sina egna system?
Eller är det så att Itsam tjänar sina pengar på att sälja dyra fysiska datorer till kommunen?
Besviken morfar
Tips till Itsam om molntjänster
Ett tips till Vimmerby Kommuns Barn- och ungdomsnämnd; använd kommunens IT-investeringar på rätt sätt. Vimmerby kommun erbjuder idag datorer som hjälpmedel för elever med speciella behov.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.