Tips till Näs - helt utan konsultarvode

Kulturkvarteret Astrid Lindgrens Näs AB fick inget bidrag från Regionförbundet vilket tycks ha utlöst en obeskrivlig besvikelse. Detta är förståeligt om man har inkluderat förväntade men ej bekräftade bidrag i kalkyler och budgetar.

Från läsekretsen2014-03-04 08:21
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Man är frustrerad över det uteblivna bidraget bl.a. därför att man representerar Astrid Lindgrens hembygd vilket borde beaktats vid bedömning av bidragsbehovet.

Beaktat det varumärke man representerar kan man i stället ifrågasätta behovet av bidrag överhuvudtaget. Ett varumärkes värde utgörs av möjligheterna att genera intäkter. Astrid Lindgrens Näs har ett urstark varumärke känt över hela världen som knappast går att värdera i pengar men det krävs naturligtvis förmåga att förvalta och kapitalisera det.

En insikt som numera även tycks råda inom den intellektuella eliten. Det finns troligen flera kulturaktiviteter inom regionen som inte har samma utomordentligt förmånliga utgångsläge som Astrid Lindgrens Näs och därmed har större behov av stöd och bidrag vilket kan vara en förklaring till Regionförbundets beslut.

Dagligen reser det mängder av pensionärer runt om i landet kors och tvärs till olika besöks mål för bl.a. kulturella upplevelser. De flesta pensionärer har säkert numera läst Pippi böckerna och ett besök på Näs blir säkert en både nostalgi- och kulturell upplevelse.

Kollade häromdagen kunskapen om Astrid Lindgrens Näs med en person som är ordförande i en PRO-förening i södra Småland och dessutom arbetar extra på den stadens turistbyrå under sommaren. Personen hade aldrig hört talas om Astrid Lindgrens Näs, aldrig fått någon reklam eller information om verksamheten överhuvudtaget och ej om eventuellt evenemang riktade till pensionärer eller dylikt. Detta kan vara ett olycksfall men också en antydan om brister i marknadskommunikationen.

Vad sägs om ett "Pensionärspaket": förmiddag på Näs, eftermiddagen besök på Åbro, eftermiddagsfika på Ingebo Hagar och sist middag med eventuell övernattning på Fredensborg, med utmärkt kök. Turistbyrån syr ihop, arrangerar och fakturerar. Ett litet gratistips helt utan konsultarvode.

Det räcker inte att ha visioner man måste förverkliga dem också. Lätta på baken, kasta bidragsansökan i papperskorgen och ta fram varumärket ur byrålådan. Väck- eller byt ut styrelsen.

Jag har själv besökt Näs ett flertal gånger med vänner från andra delar av landet. Alla blir lika imponerade av anläggningen och upplevelsen men har naturligtvis aldrig tidigare hört talas Näs.

Björn Boethius

Läs mer om