Turist utslängd från Kustpilen till Kalmar

I söndags skulle min goda vän åka till Kalmar med Kustpilen på eftermiddagen. Min vän känner inte till hur vårt system fungerar i Sverige. Det vill säga att man måste planera in sina resor i god tid, beställa via Internet biljett. Det finns även en biljettautomat som tyvärr inte fungerade den dagen.

Från läsekretsen2012-11-08 07:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min vän som hade pengar på sig, tänkte, hur svårt är det att köpa en biljett på tåget. När min vän försökte köpa en biljett på tåget, blev min vän informerad, hur vårt "system" fungerar, det vill säga "du får skylla dig själv" om du inte känner till hur vårt" system" fungerar.
Det vill säga, du måste boka biljett via nätet eller ha visa eller diverse kort som finns för att kunna köpa en biljett.

Min vän frågade övrig medpassagerare om något kunde betala med kort och de kunde få pengar istället, i och med att vi har sällan några kontanter längre i vårt nya "system".
Jag talade med konduktören via mobilen och frågade om det fanns några alternativa lösningar, svaret blev "nej".
Konduktören hade redan bestämt att min vän skulle få gå av i Vimmerby och ta tåget som kom två timmar efter. Jag undrar hur det skulle bli om apparaten i Vimmerby inte fungerade?
Min vän som är här som turist blev mycket illa berörd, vi hjälpte till via mobilen att samtala med några som var på väg till Kalmar, de ordnade med biljetter som de fick betalt för.
Tack till dessa personer som hjälpte min vän att komma till Kalmar.

Det jag undrar är, hur bemöter vi turister och andra medmänniskor som inte är inne i "systemet", master och visa kort, Internet etc. Börjar den tekniska utvecklingen ta över mänskligheten.
Var finns ödmjukheten, flexibiliteten samt att bemöta människor på rätt sätt utan att kränka och vara otrevlig mot resenärer som gynnar att använda tåg. Självklart har Konduktören sina regler och rutiner som ska följas. Min fråga är om inte kortbetalningen fungerade, hur skulle det bli då?
Om vi är på semester och blir avslängda på grund av att vi inte har kontanter, hur skulle vi reagera?

Nu vill jag poängtera att jag inte tror att alla som arbetar på Kustpilen är som den anställda som min vän träffade på tåget. Jag har även själv åkt tåg med Kustpilen till Kalmar och blivit bemött på ett trevligt sätt. Min hälsning till Kustpilen är att tänka över sina rutiner, att apparaterna ska fungera samt att alla människor inte har tillgång till Internet och kortbetalning som besöker vårt vackra land Sverige.

D.A

Läs mer om