Tydlighet med förnuft och känsla

I debatten om betyg och skriftliga omdömen i skolan kritiserar Gunvor Runström (mp) Jan Björklund (fp) för hans "intentioner när det gäller grundskolans första årskurser". Låt mig till en början förtydliga att jag i min insändare utgick från allianspartiernas gemensamma inställning när det gäller betyg och skriftliga omdömen. Har Jan Björklund uttryckt någon annan ambitionsnivå så får det stå för honom.

Från läsekretsen2008-02-12 07:28
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi kan konstatera att det nuvarande betygssystemet är för trubbigt. Det har för få enheter, vilket gör att det kan skilja oerhört mycket i kunskap och färdighet mellan en elev med ett starkt Godkänt och en med ett svagt. Ett annat problem är att betygen kommer för sent. Det finns elever och föräldrar som inte tar lärarens varningssignaler vid utvecklingssamtalen så allvarligt. När betyget omsider kommer i årskurs åtta kan det bli en chock. Det krävs oerhört hårt arbete och självdisciplin att på tre terminer, fram till slutbetyget på våren i årskurs nio, hinna fylla igen kunskapsluckor som man samlat på sig under sju och ett halvt skolår.
Vi måste komma tillrätta med dagens situation, när runt en fjärdedel av eleverna går ut grundskolan utan fullständiga betyg! Därför vill allianspartierna införa betyg i årskurs sex, vidareutveckla de individuella utvecklingssamtalen och komplettera med ett skriftligt omdöme. Ett ansvarskontrakt, där man beskriver skolans, elevens och vårdnadshavarens respektive ansvar, förtydligar hur man ska komma tillrätta med problem.
Såvitt jag förstår skiljer sig inte denna syn allt för mycket från det Miljöpartiet skriver om betyg, utvecklingssamtal och skriftliga omdömen på sin hemsida.
Jag har arbetat tillräckligt mycket med barn för att veta att de flesta barn tar större skada av otydlighet och när problem sopas under mattan, än om man tar tag i ett problem med lyhördhet och stöttning för individen. Det är pedagogerna som har huvudansvaret i detta och jag har fullt förtroende för att de kommer att utföra det väl, om de bara får redskapen.
Dagens skola har på en rad områden visat sig inte hålla måttet för det vi vill ge våra barn. Det går ut över eleverna, som utan fullständiga betyg är utestängda från många utbildningar. Men med skickliga pedagoger, som använder utvecklingssamtalen och skriftliga omdömen med förnuft och känsla, får varje barns unika kombination av förmågor och talanger förutsättningar att utvecklas.

Gudrun Brunegård
Kristdemokrat Vimmerby

Läs mer om