Barn och Utbildningsnämnden i Hultsfred har fullt förtroende för Cynthia Strömbergs sätt att leda organisation och skolutvecklingsfrågor framåt på ett klokt sätt och inte minst frågan angående lärarnas arbetstid.
Vi har fått positiva utvärderingar från personalen där vi bytt arbetstidsform. Vi ser också pedagogiska vinster där.
Vi säger att den skall fortsätta och skall utveckla nedanstående punkter:
- Individens intresse och talang, detta medför delaktighet från individen.
- Skapa en demokratisk skola där fattade beslut verkligen genomförs.
- Gå från ensamläreri till teamlärarskap.
- Gå från den stängda dörrens pedagogik till insyn.
- Utgå ifrån en kunskapssyn som är anpassad till nutid och den marknad som finns utanför skolan.
- Skolans uppgift är inte att få eleven att klara skolan, skolans uppgift är att rusta eleven för att klara tiden efter skolan.
- Gör det väsentliga bedömbart istället för att tillskriva det lätt mätbara rollen av väsentlighet.
- Bygg skolans arbetsorganisation efter elevernas behov istället för elevernas ålder.
- Utnyttja konkurennsfördelen med mötet mellan lärare och elev, det gäller att utöka tiden för dessa möten.
Om skolan skall kunna utveckla sig mot ovanstående punkter så ser vi att vi måste öka lärarnas arbetstid med elever och kolleger inom den arbetstidsram som finns idag.
Barn och Utbildningsnämnden har idag en väl fungerande organisation, som bedriver skolutveckling på ett bra sätt, men det betyder inte att vi kan stanna upp, det gör inte samhället och marknaden därute, utan skolan måste hela tiden anpassa sig till detta oavsett vilken läroplan som gäller.
Det är för elevens skull vi bedriver skolan inte tvärtom.
Hultsfreds Kommun
Pär Edgren (M),
Ordf. BUN
Gunilla Abrahamsson (S),
2:e Vice Ordf.
Utveckling som stöder utbildning för varje elev
Den skolutveckling som pågått i Hultsfreds kommun i många år, som påbörjades av Anders Jansson, och som nu Cynthia Strömberg tar över "stafettpinnen" är mycket viktigt att den får fortsätta.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.