Finns det inget intresse av att bedriva trafik, så behöver ju sträckan bara underhållas för godstrafik i 70 km/h och då kommer persontrafiken på sträckan att självdö, eftersom restiderna blir allt längre och dagens motorvagnar från tidigt 1980-tal inte uppfyller nutida komfortkrav.
Vi tycker att våra folkvalda politiker borde titta på utvecklingen i Blekinge, där situationen vid årsskiftet 89/90 var likartad den vi nu upplever på Tjustbanan. Där stod politikerna inför valet att antingen lägga ned persontrafiken, eller att beställa nya moderna Kustpilen tåg.
Nu snart 20 år senare, så vet vi hur det gick. Blekingepolitikerna satsade på nya tåg, som lade grunden till att den 125 km långa Blekinge Kustbana blev totalrenoverad, med nya spår och elektrifiering. Resandet på denna sträcka mångdubblades, när de nya tågen började gå och detta trots att restiden bara förkortades obetydligt i början.
Således är satsningen på nya tåg en direkt förutsättning för att vår region skall få del av de infrastruktursatsningar som vårt län är i skriande behov av. Den norra delen av Kalmar län behöver knytas närmare den expansiva Östgöta regionen, för sin långsiktiga överlevnad.
Tåg är det ända färdmedlet som effektivt kan korta restiderna och möjliggöra arbets och studiependling mellan vårt län och Östergötland. Att moderna tåg använder betydligt mindre drivmedel än motsvarande mängd busstrafik, gör ju inte den spårbundna kollektivtrafiken till ett sämre val.
Göran Dackebro
Socialdemokraterna Nybro
Våga satsa på kollektivtrafiken
Det är med stor oro och förvåning som vi har tagit emot beskedet om att den Socialdemokratiska Landstingsgruppen i Östergötland, stoppat satsningen på nya tåg till Tjustbanan.Visar inte våra folkvalda att de vill satsa på spårbunden kollektivtrafik, så kommer Banverket aldrig att satsa några pengar på upprustning av järnvägen.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.