Charmig beskrivning av turiststaden Vimmerby. Och Västervik. Samt massor med andra småstäder.
Att fortsätta gullegulla med Vimmerby som varumärke tenderar nämligen att drunkna i mängden av liknande småstadsslogans. För att locka turister och besökare gäller det att lyfta fram det unika, och gågator, blommor och lekområden på torgen är på intet sätt unikt.
Våga istället bryta mönstret och gör Vimmerby speciellt och omtalat genom att tillåta bilar så mycket det bara går, fast på de gåendes villkor.
Att stänga av Sevedegatan är ett förödande beslut som inte gynnar någon.
Leta istället efter ytterligare parkeringsplatser och öppna upp fler gator för trafik, istället för att som nu bomma igen vårt torg och göra det till ett enda stort lekområde.
För det är väl ändå precis som Dorothee och Evert på Bladhs så träffsäkert skrev i en insändare i denna tidning den 5 maj att "en stad har tillkommit just för handel".
Vimmerby Turistbyrå saluför Vimmerby på följande sätt: "... en riktig pärla för den som gillar shopping. Runt torget finns ett stort utbud av butiker."
Låt oss då möjliggöra för butikerna att finnas kvar och se till att den som vill shoppa loss kan ta en tur med bilen för att spana in intressanta affärer - och dessutom parkera gratis i omedelbar närhet.
Det är nämligen helt unikt.
Förslag till lämplig slogan; "Vimmerby - den rullvänliga butiksstaden".
Kristina, boende i centrala Vimmerby
Våga sticka ut bland gullegull-städer
Småstadscharm med gamla trähus, gågator och unika butiker.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.