Han slog tvärsäkert fast att det inte inom (s) fanns några som helst planer på att sänka bensin- och dieselskatterna. Han försökte slå i folket att det var världsmarknadspriset och inte de hemkokta straffskatterna, som gjorde bensinen så dyr. Han påstod t o m att det inte var lönt att sänka skatten - därför att då skulle bara "de där oljeschejkerna" höja sitt pris.
De första utsagorna är dumheter. Det sista påståendet är en ren lögn. Saudiarabien och OPEC har lovat öka produktionen och inte höja priset om västländerna sänker sin oljebeskattning.
Nu har det varit val. Folket som "inte protesterade" mot de för höga drivmedelsskatterna har röstat. Göran Persson är inte längre statsminister. Det känns bra.
I över ett års tid, från den 26 augusti 2005, försökte bensinskatteupproret få en uppvaktningstid hos högste skatteansvarig - finansminister Pär Nuder för att överlämna de långt över 1 miljonerna namn som samlats in. Pär Nuder vägrade och gömde sig. Pär Nuder ville överhuvudtaget inte svara eller träffa folket som dignar under de för höga bensinskatterna.
Nu hoppas vi att den nya regeringen som tillträder den 6 oktober är mer demokratisk och vill och vågar ta itu med denna fråga. Höga skatter på persontransporter i EU: s mest renodlade glesbygd är en korkad politik. Se till att få fart på jobben genom en rörligare arbetsmarknad. Det hjälper inte om företagen får råd att anställa fler om inte folket kan ta sig till jobben.
Kenneth Winsborg
Talesman Bensinskatteupproret
Väljarna har sagt sitt om bensinskatterna
I flera stora undersökningar före valet visade det sig att bensin/dieselbeskattningen var det som oroade svenska folket mest. Hittills har över en 1 100 000 skrivit under på våra tre krav om sänkningar av bensinskatten. Trots detta påstod Göran Persson gång på gång att det inte fanns något motstånd mot de höga drivmedelsskatterna.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.