Och hur kan centern med trovärdighet kalla sig ett grönt parti när man i regeringen går med på att genomföra förbifart Stockholm och tar inkomsterna från vägtullarna till vägsatsningar istället för kollektivtrafiksatsningar?
Här i länet är vi ju tämligen överrens om att det behövs satsningar på länets infrastruktur för att möta det växande näringslivet i länet och då gäller det både vägar och järnvägar. Det är därför synd att ni centerpartister, som har en stark ställning här i länet, inte har större inflytande på er partiledning i allmänhet och infrastrukturminister Åsa Torstensson i synnerhet.
De 110 miljarder som centern i regeringsställning sagt ja till att satsa på förbifart Stockholm hade räckt till många kilometrar väg- och järnvägsbyggen i vårt län.
För att inte tala om hur mycket större miljönytta pengarna hade gjort i vårt län, förbifart Stockholm är ju starkt kritiserad för den stora klimat- och miljöpåverkan som det bygget kommer att ha.
Jessica Rydell
Språkrör Miljöpartiet de Gröna i Kalmar län
Välkomna centerpartister
Hur känns det att vara centerpartist från glesbygdslänet Kalmar när moderpartiet i regeringen slår undan ben för centerföreträdare från länet med sina stora vägsatsningar i Stockholms regionen?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.